واکنش حزب الله لبنان به خروج آمریکا از سوریه

واکنش حزب الله لبنان به خروج آمریکا از سوریه
جمعه 30 آذر 1397 - 17:24

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: آمریکا به این دلیل خروج خود از سوریه را اعلام کرد چون در آن کشور مانند نقاط دیگری در منطقه شکست خورد و در عراق و لبنان هم موفق نبود و در حمایت از اسرائیل نیز راه به جایی نبرد.

العالم - لبنان

شیخ نعیم قاسم این سخنان را در مراسم سومین سالگرد شهادت «سمیر القنطار» در جنوب بیروت عنوان کرد.

سمیر القنطار یکی از فرماندهان برجسته مقاومت لبنان بود که پس از جنگ 33 روزه بعد از بیش از سه دهه اسارت در بند رژیم صهیونیستی آزاد و به صفوف حزب الله پیوست و در نبرد با تکفیری ها در سوریه شرکت کرد. وی در ماه دسامبر 2015 در تجاوز هوایی اسرائیل به سوریه به شهادت رسید، اما صهیونیست ها هیچ گاه مسئولیت آن را به عهده نگرفتند.

شیخ نعیم قاسم گفت: آمریکایی ها تصمیم به خروج از سوریه گرفته اند چرا که پس از هفت سال سوریه با آزادسازی بخش های زیادی از خاک خود آمریکا را از تحقق هرگونه دستاوردی مایوس کرده است.

وی افزود: آمریکایی ها اعلام کرده اند که به خاطر پایان داعش می خواهند از سوریه بروند و این مساله به شدت تمسخرآمیز و خنده آور است، چرا که خود آن ها داعش را به وجود آوردند و خود آن ها با حمایت تسلیحاتی و تجهیزاتی به طولانی شدن عمر آن کمک کردند.

معاون دبیرکل حزب الله اضافه کرد: زمانی که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن منطقه «دیرالزور» را آزاد کردند، آمریکایی ها مانند یک مانع در منطقه شرق فرات ایستادند تا کسی به داعش تعرضی نکند، چون هنوز داعش وظایف دیگری داشت. آمریکا تقریبا یک سال و نیم کار نابودی داعش را در منطقه دیرالزور و شرق فرات با مانع روبرو کرد تا نیروی دیگری را جایگزین آن کند.

قاسم تاکید کرد: آمریکا حامی داعش بوده و کسی نیست که آن را از منطقه ما اخراج کرده، بلکه این ارتش سوریه، بسیج مردمی و ارتش و ملت عراق، حزب الله لبنان و ایران اسلامی و همه محور مقاومت بوده است که بر حکمرانی داعش بر عراق و سوریه و احتمال آن در لبنان پایان دادند و ارتش آمریکا به داعش نیاز داشت تا بر منطقه مسلط شود.

مسبب همه بحران های منطقه اسرائیل است

معاون دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود، اسرائیل را مسبب همه بحران های منطقه دانست و اظهارداشت: اسرائیل، فلسطینیان را آواره کرد و آنهایی را که در درون فلسطین زندگی می کنند در تنگنا قرار داد. هیچ وسیله انجام جرم و جنایتی نبود مگر آنکه اسرائیل از آن استفاده کرد، زنان و کودکان را کشت، خانه ها را ویران کرد، در روشنای روز جوانان و رهگذران و زن و بچه ها را اعدام های دسته جمعی می کرد، مردم را از زمین و خانه شان آواره کرد، آنها را در غزه محاصره کرد، بخش هایی را از چند کشور عربی از مصر و سوریه و اردن و لبنان اشغال کرد و همواره در جایگاه توطئه چینی و برانگیختن فتنه در منطقه ما است؛ فتنه هایی که از این کشور به آن کشور منتقل می شوند، سرمنشا همه شان اسرائیل است.

شیخ قاسم خاطرنشان کرد: این اسرائیل تلاش دارد تا خود را در برابر جهان مظلوم نشان دهد تا حق خود در فلسطین را ثابت کند، ولی نه تنها هیچ حقی ندارد و آن سرزمین برای اسرائیل نیست، بلکه این ادعا در جهان حتی اگر با پشتیبانی آمریکا و کشورهای بزرگ هم باشد، اندکی از حقیقت و واقعیت را تغییر نمی دهد.

معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به تجاوزهای روزمره رژیم صهیونیستی به لبنان یادآور شد: اسرائیل در ماه گذشته بیش از 150 بار به حریم هوایی لبنان تجاوز کرد یعنی میانگین 5 مرتبه در روز، آیا این دشمنی با لبنان نیست؟ شورای امنیت و کشورهای بزرگ کجا هستند، انصافشان کجا رفته؟ اسرائیل اجازه دارد تجاوز کند و حریم کشورها را نقض کند یا ملتی را محاصره کرده و آنها را به قتل برساند چون آمریکا با اسرئیل همراه است و کشورهای بزرگ از وجود اسرائیل در منطقه راضی هستند؟

مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل

شیخ نعیم قاسم در ادامه سخنانش تاکید کرد: اگر ملتی مقاومت کند و مقاوم باشند و اراده ایستادگی داشته باشند، اسرائیل ممکن نیست تا طرح خود را اجرایی کند و قادر نخواهد بود که برای دولت جعلی خود مرزهایی تعیین کند. قطعا در آینده با وجود این مقاومت شرافتمندانه و قهرمانانه که همواره تلاش کرده و جان فشانی می کند که فقط یکی از آنها شهید سمیر القنطار است، اسرائیل وجود نخواهد داشت.

معاون دبیرکل حزب الله تصریح کرد: هیچ راه حلی جز مقاومت در برابر اسرائیل وجود ندارد؛ سازش که از آن صحبت می کنند، همچنان بدی های خود را دارد و نمی تواند مساله فلسطین را حل و فصل کند چون «معامله قرن» بر پایه بخشیدن قدس به طورکامل به اسرائیلی ها بنا شده است و همچنین حق بازگشت آوارگان فلسطینی را زیر پا می گذارد و اصلا چیزی به اسم فلسطین باقی نمی گذارد.

وی با بیان اینکه مقاومت در موضع دفاعی ایستاده و نه هجومی، گفت: این حق ما و حق فلسطینیان و همه مبارزان است که خود را تجهیز کنیم و توان خود را بالاببریم، از همه روش ها و وسایل و امکانات قدرت آفرین برای مقابله با اسرائیل استفاده کنیم.

قاسم همچنین خطاب به رژیم صهیونیستی و مقام های آن عنوان کرد: این شما نیستید که کیفیت و اندازه و مقرراتی را برای سلاح های ما تعیین می کنید، بلکه مقاومت از همه امکانات و وسایل برای قدرتمندتر بودن بهره می برد تا در نبرد پیروز باشد.

معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به دستاوردهای مقاومت در آزادسازی اراضی اشغالی لبنان، آزادکردن اسرای در بند رژیم صهیونیستی و افزایش توان بازدارندگی تاکید کرد: مقاومت سه راه حق دارد، حمایت، بازدارندگی و آزادسازی؛ حمایت از تجاوز اسرائیل که هیچ زبانی جز قدرت نمی فهمد، بازدارندگی برای آنکه سدی در برابر رفتارهای خصمانه دشمن باشد، و آزادسازی سرزمین های اشغالی.

تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان

شیخ نعیم قاسم همچنین درباره اوضاع داخلی لبنان گفت که تحرک هفته گذشته «میشل عون» رئیس جمهوری، روند جدیدی را برای رسیدن به راه حل گشود و اکنون با به رسمیت شناخته شدن نمایندگان سنی مستقل می توان دولت آینده را دولت وحدت ملی دانست.

وی افزود: بارها گفته ایم که حزب الله هیچ سهم اضافه ای نمی خواهد اما معتقد به عدالت و انصاف هستیم و اینکه با توجه به آرای این نمایندگان سنی باید یک وزیر به آنها اختصاص یابد.

پس از هفت ماه از ماموریت یافتن «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان برای تشکیل کابینه، سرانجام با کوتاه آمدن الحریری در پذیرفتن مشارکت فراکسیون 6 نفره نمایندگان مستقل اهل سنت که خارج از حزب «جریان المستقبل» در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه به مجلس رسیدند و اقدام عون رئیس جمهوری در بخشیدن یک سهمیه وزارتی خود به آنان و همچنین موافقت این نمایندگان بااینکه وزیر انتخاب شده از جمع آنان نباشد، گره موسوم به «گره سُنی» نیز بعد از گره های مسیحی و دروزی باز شد و تا ساعات آینده دولت لبنان تشکیل خواهد شد.

حزب الله طی دو ماه اخیر از مطالبه این 6 نماینده سنی در داشتن یک وزیر در کابینه حمایت می کرد اما الحریری خود را پدر اهل سنت لبنان می خواند و حاضر نبود از جمع این نمایندگان که رای قشر زیادی از جامعه اهل سنت لبنان را بدست آورده بودند، وزیری را در کابینه معرفی کند.

پربیننده ترین خبرها