ناو هواپیمابر آمریکا وارد خلیج فارس شد

ناو هواپیمابر آمریکا وارد خلیج فارس شد
جمعه 30 آذر 1397 - 20:32

اولین ناو هواپیمابر آمریکا پس از خروج ایالات متحده از توافق برجام، روز جمعه وارد خلیج فارس شد.

العالم - آمریکا

یک رسانه آمریکایی جمعه گزارش داده ناو هواپیمابر «یو. اس. اس جان استنیس» روز جمعه وارد خلیج فارس شد تا به طولانی‌ترین دوران غیبت ناوگان دریایی آمریکا پایان دهد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» غروب جمعه نوشت که حضور ناو هواپیمابر یو. اس. اس جان استنیس در منطقه، اولین مورد در نوع خود بعد از خروج آمریکا از برجام است. این ناو بعد از غیبتی ۸ ماهه وارد منطقه می‌شود که طولانی‌ترین غیبت منطقه‌ای برای ناوگان دریایی آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.

این منبع خبری به برخی برخورد‌های قایق‌های ایرانی با ناوهای هواپیمابر و ناو گروه آمریکا در منطقه در برهه‌های گذشته اشاره کرد.

این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که وبگاه رسمی نیروی دریایی آمریکا نیز با بیان این که این ناو هواپیمابر تا صبح پنجشنبه در «دریای عرب» حضور داشته، اعلام کرد که تمرکز نخست ماموریت این ناوهواپیمابر «افغانستان» و نه «سوریه» و تامین امنیت دریایی است.

پیشتر نیز روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش کرده بود که تا چندی دیگر این ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس مستقر می‌شود تا به طولانی‌ترین غیبت دو دهه اخیر ناوهای هواپیمابر این کشور در منطقه پایان دهد.

در حالی که در ده‌های گذشته حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس به امری دائمی بدل شده بود، امسال پس از آنکه ناو «یو. اس. اس تئودور روزولت» منطقه را ترک کرد، واشنگتن ناو جایگزینی به خلیج فارس اعزام نکرد. پنتاگون این اقدام را بخشی از برنامه خود برای افزایش «انعطاف‌پذیری» و «پیش‌بینی ناپذیری» نیروی دریایی توصیف کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها