گزینه‌های جایگزینی «متیس» در پنتاگون چه کسانی هستند؟

گزینه‌های جایگزینی «متیس» در پنتاگون چه کسانی هستند؟
شنبه 1 دی 1397 - 14:08

یک وبگاه ‌آمریکایی از 6 نامزد احتمالی برای جایگزینی وزیر دفاع مستعفی این کشور خبر داده که در بین آنها اسامی برخی سناتورهای تندرو و یک نظامی بازنشسته دیده می‌شود.

العالم - آمریکا


پایگاه «پولیتیکو» در گزارشی خبر داده که افرادی چون «تام کاتن» و «لیندسی گراهام» سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه به همراه 4 تن دیگر از جمله گزینه‌های احتمالی ریاست بر وزارت دفاع و پنتاگون آمریکا هستند.

بعد از انتشار خبر استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا ساعاتی پس از اعلام تصمیم کاخ سفید برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره جایگزین او تشدید شده است.

«دونالد ترامپ» بامداد روز گذشته (جمعه) در توییتر نوشت: «ژنرال متیس در پایان فوریه (9 اسفند) و پس از دو سال خدمت در دولت من به عنوان وزیر دفاع، با سربلندی بازنشسته می‌شود».

از مدت‌ها قبل گزارش‌هایی در مورد اختلاف نظر میان ترامپ و متیس منتشر شده بود. رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا چندی پیش متیس را «دموکرات» خواند و در پاسخ به این سوال که آیا او روزهای پایانی حضور در دولت را می‌گذارند، گفته بود «هرکسی روزی می‌رود.»

به دنبال اعلام استعفای متیس از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، پایگاه پالتیکو گزارشی درباره نامزدهای جایگزینی او منتشر کرد.

در ابتدای این گزارش آمده است: «متیس یکی از معدود مقام‌های دولت ترامپ بود که همچنان مورد حمایت دو حزبی (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌ها) قرار داشت اما معلوم نیست که جایگزین او از چنین حمایتی برخوردار باشد».

6 نامزد ریاست بر پنتاگون چه کسانی هستند؟

«جک کین» ژنرال بازنشسته ارتش

«پالیتیکو» درباره او نوشت: «کین که قائم مقام پیشین ستاد کل ارتش است، یکی از تندروها در زمینه مسائل دفاعی است و مرتب به عنوان تحلیلگر مسائل امنیت ملی در شبکه فاکس نیوز حاضر می‌شود. ترامپ اغلب برای افرادی که مواضع سرسختانه‌ای در قبال امنیت ملی دارند و همچنین دارای سابقه نظامی هستند، ارزش قائل می‌شود و نام کین به عنوان جایگزین متیس بسیار به گوش رسیده است».

«جک ام کین» 75 ساله، ژنرال چهار ستاره‌ای است که تا 2003 در ارتش خدمت کرده و در حال حاضر عضو ارشد اندیشکده آمریکایی «بنیاد مطالعات جنگ» است.

«جک کین» ژنرال بازنشسته

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس

پالیتیکو گزارش داد: «کاتن به عنوان عضو کمیته‌های نیروهای مسلح و امور اطلاعاتی سنا توانسته ظرف مدت 4 سال برای خود به عنوان یک تندرو در زمینه مسائل دفاعی اعتبار ایجاد کند. او یکی از منتقدان مهم سیاست‌های سال‌های پایانی دولت اوباما در زمینه مسائل امنیت ملی بود و در سنا خود را به عنوان حامی ارشد جمهوری‌خواه نشان داده است».

این رسانه آمریکایی افزود: «از این سرباز سابق و 41 ساله ارتش که در عراق و افغانستان خدمت کرده، به عنوان گزینه احتمالی برای سمت وزارت دفاع یا ریاست سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) نام برده شده است».

تام کاتن

تام کاتن برای اولین بار سال 2015 توانست به عنوان نماینده ایالت آرکانزاس به مجلس سنای آمریکا راه پیدا کند و از ابتدای حضورش به انتقاداهای تند علیه مواضع سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا پرداخت.

او در یکی از جنجالی‌ترین اقداماتش، سازماندهی انتشار یک نامه سرگشاده‌ به رهبران ایران درباره برجام را برعهده گرفت و توانست امضای 46 سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنا را با خود همراه کند.

در نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه که اواسط اسفند سال 1393 منتشر شد، آمده بود: با مشاهده مذاکره هسته‌ای شما با دولت ما، احساس کردیم که شاید شما سازوکار قانونگذاری ما را کاملاً درک نکرده‌اید ... هر چیزی که توسط کنگره تصویب نشود تنها یک توافق اجرایی است. رئیس جمهور بعدی می‌تواند چنین توافقی را با حرکت یک خودکار لغو کند و کنگره‌های بعدی می‌تواند مفاد توافق را در هر زمانی تغییر دهد».

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در واکنش به این نامه اعلام کرد که توافق 1+5 و ایران در خصوص موضوع هسته‌ای در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود.

29 تیر سال 1394 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد تا تاییدی بر توافق برجام باشد و همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی علیه ایران در شورای امنیت لغو شدند اما با تغییر دولت در آمریکا و ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد.

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه

پالیتیکو معتقد است: «شاید یکی از پر سر و صداترین حامیان موضعگیری نظامی قدرتمندانه و حامی مداخلات آمریکا در خارج از این کشور، این سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی باشد، کسی که شاگرد جان مک کین بود».

لیندسی گراهام

گراهام در اولین واکنش به اعلام تصمیم کاخ سفید برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، به شدت از این تصمیم انتقاد کرد و گفته بود که این کار «هدیه‌ای بزرگ به ایران، اسد و روسیه بود».

«پاتریک شاناهان» قائم مقام وزارت دفاع آمریکا

در گزارش این رسانه‌ آمریکایی درباره قائم مقام کنونی وزارت دفاع آمریکا آمده است: «شاناهان که پیشتر مدیر ارشد بوئینگ بوده، در درون پنتاگون یکی از حامیان علنی ایجاد نیروی فضایی مد نظر ترامپ بوده است».


«پاتریک شاناهان »قائم مقام وزیر دفاع آمریکا

پالیتیکو افزود: « او (پاتریک شاناهان) مرتب به کاخ سفید می‌رود و با توجه به سابقه‌اش به عنوان مدیر شرکت (بوئینگ) می‌تواند مواضع و چشم انداز متفاوتی نسبت به یک ژنرال بازنشسته (به دولت آمریکا) ارائه دهد».

«جیم تلنت» سناتور سابق جمهوری‌خواه

بنا بر گزارش پالیتیکو، دو سال قبل و تا پیش از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا «جیمز متیس» را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند، گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای درباره جیم تلنت سناتور جمهوری‌خواه سابق ایالت میزوری به عنوان نامزد این منصب منتشر شده بود.

به گفته این رسانه، تلنت «سابقه گسترده‌ای در زمینه مسائل خاورمیانه و آسیا دارد و در کمیسیون بازنگری امنیتی و اقتصادی آمریکا-چین سابقه خدمت دارد».

جیم تلنت 62 ساله از 2002 تا 2007 سناتور ایالت میزوری در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

«دن کوتس» مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا

دن کوتس 75ساله یکی دیگر از نامزدهای احتمالی برای سمت وزارت دفاع آمریکا است.

او از 2011 تا 2017 نماینده ایالت «ایندیانا» در مجلس سنای آمریکا بود و از سال قبل در سمت مدیر اداره «اطلاعات ملی» این کشور مشغول به کار است.

دن کوتس

پالیتیکو معتقد است که به دنبال مواضع کوتس درباره ادعای روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا، از شانس او برای آنکه به عنوان گزینه نهایی ترامپ مطرح شود، کاسته شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که به زودی گزینه خود برای جایگزینی متیس را معرفی می‌کند. بعد از انتخاب این گزینه، مجلس سنا باید درباره صلاحیت او نظر بدهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها