دعوت مسکو از هنیه/ اختلافات روسیه و رژیم صهیونیستی بالاگرفت

دعوت مسکو از هنیه/ اختلافات روسیه و رژیم صهیونیستی بالاگرفت
يکشنبه 2 دی 1397 - 10:40

اختلافات روسیه و رژیم صهیونیستی که هر از چندگاهی سر باز می زند این بار به خاطر دعوت این کشور از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس برای سفر به مسکو بالا گرفته است.

العالم ـ گزارش

گری کورن سفیر اسراییل در مسکو در یادداشتی، اعتراض رژیم صهیونیستی را از مسکو برای دعوت از اسماعیل هنیه به وزارت خارجه روسیه ارایه کرده است.
طرف صهیونیستی یادداشت مشابهی حاوی اعتراض به این دعوت را به سفیر روسیه در سرزمین های اشغالی نیز داده است.
طرف روس در واکنش به اعتراض اسراییل اعلام کرده است که مقام های اسراییل نیز با حماس مذاکره می کنند؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو اسماعیل هنیه را دعوت کرد تا از تشدید مناقشه در نوار غزه جلوگیری کند.
رای رژیم صهیونیستی به قطعنامه ضد روسی
یک روز پس از رسانه ای شدن دعوت روسیه از اسماعیل هنیه، رژیم صهیونیستی (روز سه شنبه) در اقدامی نادر و تلافی‌جویانه، به قطعنامه‌ای ضد روسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت داد.
این قطعنامه با «ابراز نگرانی عمیق» در خصوص آنچه که «نظامی‌سازی کریمه» خوانده شد خواستار عقب‌ نشینی مسکو از این منطقه واقع در ساحل دریای سیاه شد.
قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با 66 رای مثبت، 19 رای منفی و 72 رای ممتنع، به تصویب رسید.
منطقه کریمه در سال 2014 پس از برگزاری یک همه پرسی و با امضای توافقنامه ای به خاک روسیه ملحق شد؛ اما اوکراین و کشورهای غربی نتیجه این همه پرسی را نپذیرفتند.
اسراییل تاکنون در این ارتباط از موضع‌گیری صریح خودداری کرده بود و به همین جهت، رای روز سه شنبه نماینده این رژیم را می توان اقدامی تلافی‌ جویانه علیه مسکو ارزیابی کرد هر چند که برخی کارشناسان این اقدام رژیم صهیونیستی را در واقع پاسخ به دفاع روسیه از حماس در مجمع عمومی سازمان ملل می دانند.
قطعنامه محکومیت حماس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته گذشته از طرف آمریکا پیشنهاد شده بود.
«نیکی هیلی» به عنوان نماینده آمریکا در این نهاد در آخرین روزهای کاری خود در این مقام، نتوانست قطعنامه صهیونیستی خود علیه حماس و پاسخ های موشکی آن به اقدامات اسرائیل را به تصویب برساند.
روسیه در بین کشورهایی بود که علیه این قطعنامه رای داد و مسکو علت این رای خود را جلوگیری از تشدید مناقشه در منطقه غزه خواند.
سرنگونی هواپیمای روسیه در سوریه سرآغاز اختلاف ها
روابط روسیه و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر بویژه بر سر مساله مبارزه با تروریسم در سوریه پرتنش بوده است اما دو طرف سعی می کردند مشاجرات خود را در پشت درهای وزارت امور خارجه و بدون حضور خبرنگاران انجام دهند.
دو طرف در تلاش بودند که ظاهری آرام به روابط روسیه و رژیم صهیونیستی بدهند.
روابط روسیه و رژیم اشغالگر قدس پس از سرنگونی هواپیمای تجسسی ایل-20 نیروی هوایی روسیه در روز بیستم ماه سپتامبر (29 شهریور) که بر اثر آن 15 نظامی روس کشته شدند، بشدت تیره شد.
وزارت دفاع روسیه اسرائیل را مسبب این حادثه خواند و در اولین واکنش سامانه پدافند هوایی اس 300 در اختیار سوریه قرار داد که در دو ماه اخیر دست کم یک هواپیمای نظامی اسراییلی و چند پهپاد این رژیم را سرنگون کرده است.
پس از استقرار این سامانه های دفاعی، رژیم صهیونیستی درخواست مذاکره داد و هفته گذشته هیاتی نظامی را راهی روسیه کرد تا از هدف قرار گرفتن مجدد نیروهای خود در آسمان سوریه جلوگیری کند، دو روز پیش نیز در واکنش به این اقدام، هیاتی عالی از روسیه راهی سرزمین های اشغالی شد.
رسانه های روسیه پیشتر گفته بودند در جریان مذاکرات هیات اسرائیلی در مسکو دو طرف در خصوص برقراری کانال ارتباطی مستقیم بین پایگاه هوایی حمیمم روسیه در سوریه و مرکز فرماندهی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حوادث خطرناک برای نظامیان دو طرف تبادل نظر کردند.
روزنامه روسی نظامی «واینیه آبازرنیه» هم با اشاره به سفر یک روزه هیات رژیم صهیونیستی نوشت: سرپرستی هیات وزارت دفاع (جنگ) اسراییل در مذاکرات با روسیه را آرون خالیوا رئیس اداره عملیات ستاد ارتش اسراییل برعهده داشت.
در گزارش این روزنامه گفته شد: عملیات سپر شمال که ارتش اسراییل برای نابودی تونل های حفر شده توسط جنبش حزب الله لبنان اجرا می کند، دیگر موضوع مذاکره با مقام های وزارت دفاع روسیه بود.
روسیه حاکمیت اسراییل بر بلندیهای جولان را نمی پذیرد
همزمان با سفر هیات اسراییلی به روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر موضع کشورش تصریح کرد که روسیه حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را نمی پذیرد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که تغییر موقعیت حقوقی بلندی های جولان خارج از چارچوب شورای امنیت نقض مستقیم تصمیم های سازمان ملل است و روسیه حاکمیت اسرائیل بر این منطقه را نمی پذیرد.
وی با بیان اینکه این موضع در قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل مورخ 1981 میلادی تایید شده است، اظهار داشت: ارزیابی ما در مورد ماهیت غیرقانونی تصمیم اسراییل برای گسترش حق حاکمیت خود بر بلندی های جولان که به عنوان قانون در سال 1981 تصویب شده، تغییر نکرده است.
زاخارووا گفت: روسیه علاقه مند به حفظ آرامش در جولان و تامین امنیت و رعایت آتش بس میان سوریه و اسراییل در این منطقه است.
وی ادامه داد: این وضعیت با رعایت کامل توافقنامه ایجاد خط حائل میان ارتش اسراییل و سوریه در سال 1974 تامین می شود و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر این امر تاکید کرده است.
به گزارش ایرنا، آنچه مسلم است اینکه مقام های روسیه مواضع اسراییل و آمریکا برای حل مساله فلسطین را نمی پذیرند چرا که معتقدند مناقشه فلسطین و اسرائیل باید با رعایت منافع ملت فلسطین و اجرای قطعنامه های شورای امنیت که در آن بر تاسیس دولت مستقل فلسطین تاکید شده، حل و فصل شود.
سفارت فلسطین در مسکو از سال 1989 (دو سال پیش از فروپاشی شوروی) تاسیس شده است و روسیه از ابتدا خواستار فراهم آمدن شرایط برای تاسیس حکومت فلسطین بوده است.
مسکو همچنین شهرک سازی اسراییل در اراضی اشغالی فلسطینیان را محکوم می کند و مقام های روس بارها از رژیم صهیونیستی خواستار احترام به معیارهای بین المللی و پایان دادن به اشغالگری در اراضی متعلق به فلسطینیان شده اند.

پربیننده ترین خبرها