اتحادیه عرب: موضع ما در خصوص سوریه تغییری نکرده است

اتحادیه عرب: موضع ما در خصوص سوریه تغییری نکرده است
دوشنبه 3 دی 1397 - 22:26

به رغم آمادگی برخی کشورها برای گشایش سفارتخانه های خود در دمشق و از سرگیری روابط با سوریه؛ «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری گفت: موضع ما در خصوص تعلیق عضویت سوریه، به دلیل نبود توافق نظر میان اعضا، هیچ تغییری نکرده و همچنان پا برجاست.

العالم - سوریه

پایگاه روزنامه 'القدس العربی'، روز دوشنبه به نقل از زکی افزود: هیچ توافق عربی درخصوص بازنگری در رفع تعلیق عضویت سوریه وجود ندارد.

وی همچنین درخصوص سفر اخیر «عمر البشیر» رییس جمهوری سودان به سوریه گفت: البشیر هفته گذشته بدون هماهنگی با اتحادیه عرب به دمشق سفر کرده است.

با آغاز بحران در سوریه، این کشور با انزوا رو به رو شد، اکثر کشورهای غربی و عربی سفارت خود را در این کشور تعطیل کردند. در 12 نوامبر 2011 اعضای اتحادیه عرب پس از گذشت 18 ماه از ناآرامی ها در سوریه، عضویت این کشور در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق درآوردند و تحریم های سیاسی و اقتصادی را علیه این کشور وضع کردند.

سخن از انزوای سوریه در حالی مطرح است که البشیر رئیس جمهوری سودان هفته گذشته و در سفر ناگهانی به سوریه رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

این سفر، نخستین سفر یک مقام عربی به این کشور از سال 2011 تاکنون به شمار می آید.

اکنون و پس از گذشت هشت سال از جنگ سوریه بسیاری از کشورهای منطقه قصد دارند ضمن بازگشایی سفارتخانه هایشان در این کشور روابط خود با دمشق را از سر بگیرند. امارات و اردن از جمله کشورهایی هستند که خواستار بازگشت به سوریه هستند.

در زمینه بازسازی روابط سوریه با کشورهای عربی، برخی منابع مطلع در وزارت امورخارجه مصر روز دوشنبه اعلام کردند که قاهره یک هیات سیاسی را به دمشق فرستاده تا مقدمات لازم را برای دیدار میان سران دو کشور مهیا کند.

منابع یاد شده که نامشان فاش نشده است، گفتند: یک مسئول بلندپایه مصری به زودی عازم دمشق می شود. این منابع به نام مقام مصری یا زمان دقیق سفر وی به سوریه اشاره ای نکردند.

این منابع مصری همچنین فاش کردند که سفر البشیر به سوریه نیز با هماهنگی قاهره و مسکو و در چارچوب تلاش ها برای بازگردندن سوریه به صحنه سیاسی منطقه و جهان انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها