سوریه: نظامیان آمریکایی را فراری دادیم

سوریه: نظامیان آمریکایی را فراری دادیم
سه شنبه 4 دی 1397 - 02:31

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهوری سوریه در مقاله ای در مورد خروج نیروهای آمریکایی از کشورش نوشت: آنها فرار کردند چرا که ما در برابرشان مقاومت کردیم، شکست خوردند، چون در مقابلشان جانفشانی و از خود گذشتگی کردیم.

العالم-آمریکا

«بثینه شعبان» در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه الوطن سوریه منتشر کرد افزود: از روزی که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد، چهره سربازان اسرائیلی از جلوی دیدگانم رژه می روند که از جنوب لبنان فرار می کنند و مزودوران شان را پشت سرشان تنها می گذارند.

اما آن چه برای من در این موضوع مهم است، چهره مزدورانی است که اربابان شان را ترک می کنند اما پس از قرن ها و دهه ها تا امروز یاد نگرفتند که وفاداری و وابستگی باید به خاک و تاریخ وابسته باشد نه به اربابی که سلاح و مال به ارمغان آورد و دیدگاهی نژادپرستانه داشته باشد.

تفاوتی نمی کند که آمریکا امروز یا فردا از سوریه خارج شود و صرف نظر از تاریخ عقب نشینی، شیوه و ضمانت این کار، اما آن چه مشخص است، آنها از سوریه فرار خواهند کرد و زمین به اهالی و صاحبان (اصلی) آن باز می گردد.

حوادث تاریخی نشان می دهد که تحرک و اقدامات دشمنان طی دهه های گذشته در مناطق مختلف جهان به صورت فاجعه آمیز بوده است، آنها گمراهانه به کشورهایی وارد و نهایتا با شکست زیاد از آن خارج شدند، درحالی که محور مقاومت به قدرت و افق دید وسیع تری برای ایفای نقش بزرگ تری در نقشه آینده جهان و منطقه دست یافته است.

پر واضح است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به خروج نیروهایش از سوریه را چندماه پیش گرفته است، به دلیل آن که این اقدام، بر واقعیت های سیاسی، نظامی و اقتصادی پیچیده ای برای تمامی طرف های درگیر و بر استراتژی هایی استوار است که وابسته به فروپاشی دنیای قدیم و تولد دنیای جدید است.

برخی جسارت این را ندارند که معادله را برگردانند و با خط درشت بنویسند: فرار کردند چرا که ما مقاومت کردیم، آنها شکست خوردند چرا که ما جانفشانی و از خود گذشتگی کردیم.

اشاره شعبان به دستور چهارشنبه هفته گذشته ترامپ به نظامیان آمریکایی برای خروج از سوریه است.

ترامپ چهارشنبه گذشته به طور غیرمنتظره اعلام کرد که حدود 2 هزار نیروی آمریکایی را از سوریه خارج می کند. مقام های آمریکایی در توجیه این تصمیم اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست خورده است.

تصمیم یکجانبه ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مخالفت های بسیاری همراه شد به طوری که «جیمز متیس» وزیر دفاع و «برت مک گورک» فرستاده آمریکا در ائتلاف ضد داعش، در اعتراض به آن از سمت خود استعفا دادند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا نیز خواستار برگزاری جلساتی فوری برای بررسی این تصمیم ترامپ در سنای آمریکا شده است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها