نخست وزیر اردن وارد بغداد شد

نخست وزیر اردن وارد بغداد شد
جمعه 7 دی 1397 - 20:33

'عمر الرزاز' نخست وزیر اردن در راس یک هیات بلند پایه برای انجام یک سفر رسمی دقایقی پیش وارد بغداد پایتخت عراق شد.

العالم - عراق

نخست وزیر اردن قرار است در این سفر با 'عادل عبدالمهدی' همتای عراقی خود دیدار و با وی در خصوص آینده همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی بحث و گفتگو کند.

الرزاز را وزیران امور شهرداری و حمل و نقل، دارایی، صنعت و تجارت، اطلاع رسانی، نیرو و معدن، و ارتباطات همراهی می کنند.

نخست وزیر اردن و هیات همراه همچنین مذاکراتی را با طرف عراقی درخصوص راه های همکاری اقتصادی، افزایش حجم تبادل تجاری، تقویت خطوط بازرگانی دو کشور، تکمیل طرح لوله انتقال لوله نفت میان دو کشور انجام خواهند داد.

افزایش سطح همکاری ها در حوزه صنعت و سرمایه گذاری و انتقال تجربیات اردن به عراق از دیگر محورهای مذاکرات پیش روی دو طرف اعلام شده است.

عراق و اردن در ماههای اخیر برای گسترش همکاری های دو جانبه تلاش کرده اند.

'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق اواخر آبان ماه امسال در سفر یک روزه به اردن با عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار و در خصوص تحولات منطقه و روابط دو جانبه با وی گفتگو کرد.

مردادماه امسال نیز یک توافقنامه نظامی – امنیتی میان دو کشور با هدف ارتقا همکاری های نظامی و امنیتی از طریق تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه امنیت مرزهای دو کشور و توسعه توانمندی های اطلاعاتی و آموزشی با هدف مبارزه با تروریسم امضا شد.

این توافقنامه دفاعی را از طرف عراق 'عرفان الحیالی' وزیر دفاع و از طرف اردن سرلشکر 'محمود فریحات' رییس ستاد مشترک ارتش اردن امضا کردند.

دو کشور عراق و اردن دارای 181 کیلومتر مرز مشترک هستند که گذرگاه 'طریبیل' در 570 کیلومتری غرب بغداد و 370 کیلومتری شرق امان مهمترین گذرگاه مرزی دو کشور برای تبادل کالا و عبور مسافران است.

این گذرگاه در تابستان 2014 در نتیجه حمله گروه تروریستی داعش به عراق، بسته شد و به رغم تلاش دو کشور و خصوصا طرف اردنی برای گشایش این مرز، هنوز تبادلات تجاری و عبور مسافران در این گذرگاه به سطح مورد انتظار دو کشور نرسیده است.

پربیننده ترین خبرها