طرح انتقال سفارت برزیل به قدس اشغالی مسکوت ماند

طرح انتقال سفارت برزیل به قدس اشغالی مسکوت ماند
شنبه 8 دی 1397 - 06:19

«ژایر بولسونارو» رئیس جمهور منتخب برزیل روز جمعه در دیدار با بنیامین نتانیاهو از بیم افزایش فشارهای داخلی و خارجی از بحث درباره طرح جنجالی خود مبنی بر انتقال سفارت برازیلیا به قدس اشغالی اجتناب کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رویترز، برخلاف پیش بینی ها، رئیس جمهور منتخب برزیل در دیدار با نتانیاهو درباره طرح خود برای انتقال سفارت این کشور به قدس صحبتی نکرد.
این گزارش می افزاید: ژایر بولسونارو و اطرافیانش بارها بر عزم برزیل برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی تاکید کرده بودند؛ اما از زمان پیروزی وی در انتخابات تولید کنندگان گوشت این کشور به او برای پرهیز از این تصمیم فشار آوردند؛ چراکه به اعتقاد آن ها این تصمیم بر صادرات گوشت برزیل به کشورهای عربی تاثیر می گذارد.
پیش تر اتحادیه عرب در نامه به «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور جدید برزیل به وی اطلاع داده بود که انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس بر روابط با اتحادیه عرب تاثیر خواهد گذاشت.
در این نامه که احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب آن را به وزارت خارجه برزیل ارسال کرده، تصریح شده است: تصمیم برای انتقال سفارت یک تصمیم حاکمیتی بوده اما با توجه به شرایط غیر عادی اسرائیل و از این جهت که با اعمال قدرت سرزمین های فلسطینی از جمله قدس شرقی را اشغال کرده در نتیجه تامل در این رابطه ضروری است.
در همین حال رویترز گزارش داده که در دیدار نتانیاهو و بولسونارو دو طرف در خصوص تقویت و گسترش روابط گفت وگو کردند.
همچنین رئیس جمهور منتخب برزیل دعوت نتانیاهو برای سفر به سرزمین های اشغالی را که احتمالا در ماه مارس صورت خواهد گرفت، پذیرفته است.
رئیس جمهوری جدید برزیل در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش از انتقال سفارت این کشور به قدس در صورت پیروزی در انتخابات خبر داده بود.
بولسونارو از حامیان سرسخت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می رود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 15 آذرماه سال گذشته با شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، دستور انتقال سفارت کشورش در فلسطین اشغالی به این شهر را صادر کرد.
به دنبال این تصمیم ترامپ که مخالفت جهانی را در پی داشت، سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی اردیبهشت ماه سال جاری از تل آویو به قدس منتقل شد.
شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه 14 عضو دیگر این شورا محکوم اما قطعنامه مربوطه با رای مخالف آمریکا وتو شد.
پس از آن مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع رای به محکومیت تصمیم انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از تل آویو به قدس داد.

پربیننده ترین خبرها