دیپلمات روس:

خروج آمریکا از سوریه گامی در مسیر درست است

خروج آمریکا از سوریه گامی در مسیر درست است
شنبه 8 دی 1397 - 14:43

نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید کرد، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه، مسیر نابودی کامل داعش و بازسازی سوریه را هموارتر خواهد کرد.

العالم - آسیا

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد امروز (شنبه) تأکید کرد، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سویه، یک گام در مسیر درست است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاخ سفید در تاریخ 19 دسامبر (28 آذرماه) اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که هدف نیروهای نظامی آمریکا در سوریه مبنی بر نابودی داعش محقق شده و حالا آنها می‌توانند به کشور خودشان باز گردند.

با این وجود در روزهای گذشته اظهارنظرات مختلفی در رابطه با این تصمیم دولت آمریکا در خصوص ادامه حضور نظامی در سوریه مطرح شده بود و بویژه مقامات دولت روسیه و سوریه تأکید کرده بودند که تا کنون هیچ اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفته و اساسا به نظر نمی‌رسد که واشنگتن در عمل قصد داشته باشد نیروهای نظامی خود را از سوریه بیرون بکشد.

در این شرایط، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از این تصمیم آمریکا استقبال کرده و گفته است: «خروج نیروهای خارجی از سوریه که بدون رضایت و اجازه دمشق وارد این کشور شده بودند، گامی در مسیر درست است».

نبنزیا همچنین گفته که این تصمیم آمریکا نه تنها اجازه احیای حاکمیت سوریه را می‌دهد بلکه مسیر دستیابی به دستاوردهای بیشتر در زمینه‌های دیگر را نیز هموارتر می‌سازد، «به طور خاص می‌توان به حل بن‌بست ایجاد شده در خصوص اوضاع اردوگاه الرکبان اشاره کرد».

وی در ادامه گفت، علاوه بر این باز پس گرفتن کنترل مناطق اطراف پایگاه «التنف» (که نیروهای آمریکا در آن مستقر بودند و گفته می‌شد که تروریست‌ها در آنجا آموزش می‌بینند)، به دولت سوریه اجازه خواهد داد تا کمک‌های انسان‌دوستانه را به اردوگاه الرکبان ارسال کرده و به ساکنان این اردوگاه کمک کند تا زودتر به خانه‌هایشان بازگردند.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین تأکید کرد که این اقدام آمریکا اجازه خواهد داد تا ارتش سوریه کنترل مناطق هم مرز با عراق را به دست بگیرد و نابودی کامل نیروهای گروه تروریستی داعش به دلیل اقدامات هماهنگ میان ارتش‌های عراق و سوریه سریعتر محقق خواهد شد.

این دیپلمات ارشد روسیه علاوه بر این به تمایل مسکو برای ادامه تلاش‌ها در خصوص خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره اشاره کرد و گفت که روسیه آمادگی دارد به آمریکا در این زمینه کمک کند.

نبنزیا به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد و هشدار داد که واشنگتن ممکن است برای افزایش محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های ایران از طریق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز وارد عمل شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از مدتها قبل از پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا و روی کار آمدن در کاخ سفید تهدید کرده بود این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج می کند سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج رسمی واشنگتن از برجام را اعلام کرد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از 5 نوامبر رسما اجرایی شده است.

در ماه‌های گذشته نیز مقامات آمریکایی مدام در تلاش بوده‌اند تا به هر نحو ممکن فشارهای اقتصادی را بر ایران افزایش داده و راههای تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر را قطع کنند که البته این تلاش‌ها تا حدودی ناموفق بوده و واشنگتن مجبور شده تا برخلاف تهدیداتی که مطرح کرده بود، معافیت‌هایی را هر چند محدود برای برخی کشورها قائل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها