انتقاد بعیدی‌نژاد از سکوت شبکه‌های خبری فارسی‌زبان خارجی درباره اوضاع یمن

انتقاد بعیدی‌نژاد از سکوت شبکه‌های خبری فارسی‌زبان خارجی درباره اوضاع یمن
يکشنبه 9 دی 1397 - 10:29

سفیر ایران در لندن با اشاره به گزارش نیویورک تایمز درباره به کارگیری مزدوران شورشی ناقض حقوق بشر دارفور در جنگ یمن، از سکوت شبکه‌های خبری فارسی‌زبان خارجی درخصوص اوضاع یمن انتقاد کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن با اشاره به گزارش نیویورک تایمز درباره یمن، در صفحه توئیترش نوشت: «با گزارش نیویورک تایمز خشم وسیعی در بین محققان و رسانه‌ها از همراهی و سکوت آمریکا و اروپا با ائتلاف سعودی در به کارگیری مزدوران شورشی ناقض حقوق بشر دارفور به ویژه کودکان در جنگ یمن برخاسته است.»

وی افزود: «عجیب سکوت شبکه‌های خبری فارسی زبان خارجی است که از تاثیرات منطقه‌ای موضوع نگران هستند.»

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از چند جنگجوی بازگشته از یمن، پشت پرده حضور نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای مشارکت در جنگ در یمن را روایت کرد.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سربازان سودانی که از جنگ بازگشته‌اند، حدود ۱۴ هزار سودانی برای جنگ به یمن اعزام شده‌اند و این در حالی است که صدها نفر نیز هرگز از جنگ بازنگشته‌اند. تقریبا بیشتر این سودانی‌ها از منطقه فقیرنشین و جنگ زده دارفور به یمن اعزام می‌شوند؛ جایی که ۳۰۰ هزار نفر بر اثر جنگ‌های چندساله کشته و ۱.۲ میلیون نفر آواره شده‌اند.

به نوشته روزنامه آمریکایی، بیشتر این جنگجویان متعلق به «نیروهای پشتیبانی سریع»، یک قبیله نظامی که پیشتر «جنجوید» نامیده می‌شدند، هستند که به کشتار، جنایت جنگی و تجاوز علیه زنان و دختران سودانی در جنگ دارفور متهم هستند. اکنون، کهنه سربازان این گروه وظیفه فرماندهی استقرار نیروهای سودانی در یمن را برعهده دارند.

نیویورک تایمز می‌نویسد، بعضی از این خانواده‌ها آنقدر فقیر و نیازمند هستند که به این سرکرده‌ها رشوه می‌دهند تا فرزندانشان را راهی یمن کنند. بسیاری از این افراد ۱۴ تا ۱۷ ساله هستند. پنج نفر از جنگجویان بازگشتی از یمن می‌گویند، ۲۰ درصد گروهان‌های نظامی آنها کودک و نوجوان هستند. دو نفر دیگر این رقم را دو برابر می‌دانند و می‌گویند بیش از ۴۰ درصد از آنها کودک و نوجوان هستند.

این جنگجویان می‌گویند، نیروهای سعودی و اماراتی از طریق هدست‌های رادیویی و سیستم‌های «جی‌پی‌اس» که در اختیار فرماندهان این گروهان‌های سودانی قرار داده‌اند دستور حمله یا عقب‌نشینی را صادر می‌کنند و هیچ‌گاه همراه با سودانی‌ها در نبردها حضور ندارند و به آنها به چشم «هیزم‌»هایی برای سوختن نگاه می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها