جبهه النصره: مشکل ما با «نورالدین الزنکی» است

جبهه النصره: مشکل ما با «نورالدین الزنکی» است
سه شنبه 11 دی 1397 - 19:22

گروه تروریستی جبهه النصره درباره علت درگیری‌های امروز در غرب حلب اعلام کرد که فقط با نورالدین الزنکی مشکل دارد نه سایر گروههای حاضر در «الجبهه الوطنیه للتحریر».

العالم _ سوریه

عناصر ائتلاف «هیئة تحریر الشام» -که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- با هم قطاران خود در ائتلاف موسوم به «الجبهة الوطنیة للتحریر» (تحت حمایت ترکیه)، بار دیگر درگیر شدند.

منابع خبری معارض امروز سه‌شنبه گزارش دادند که عناصر این دو گروه در محورهای «دار عزه، الراشدین-خان العسل و تقاد» واقع در ریف غربی حلب به جان هم افتادند.

حمله تحریر الشام به نورالدین الزنکی فقط یک روز پس از توافق بین طرفین حاصل شد که پیش از آن عناصر تحریر الشام در منطقه «دار عزه» کشته شده بودند و در نتیجه، این درگیریها آغاز شد.

تحریر الشام امروز با انتشار بیانیه‌ای به تشریح جزیئات این درگیری پرداخت و نوشت که چهار نفر از عناصر این گروه در روز جمعه گذشته 28 دسامبر 2018 توسط عناصر الزنکی کشته شدند.

در این بیانیه آمده است که الزنکی در آغاز منکر این مسئله بوده، ولی پس از مدتی مقرر شد که یک دادگاه مستقل بین این دو گروه قضاوت کند و عاملان قتل عناصر این گروه به دادگاه تحویل داده شوند.

تحریر الشام می‌گوید که «برخورد الزنکی با این جنایت و انکار آن از اساس و سپس متهم کردن هیئت [تحریر الشام] به تحریف آن، سرپوش نهادن بر قاتلان جنایتکار و تحویل ندادن آنان به دادگاه دلیل واضحی بر همکاری الزنکی با این جنایتکاران است».

تحریر الشام با بیان اینکه اگر الزنکی به توافقهای قبلی پایبند بود، این حادثه رخ نمی‌داد، درباره این گروه اظهار داشت که الزنکی «راه را برای هر مفسد و راهزنی از مناطق [تحت تسلط نیروهای] سپر [فرات] و شاخه [زیتون] (عملیاتهای ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در سوریه) باز کرده است».

تحریر الشام خطاب به ساکنان شهر «دار عزه» گفت که «مشکل ما فقط با این قاتلان جنایتکار و کسانی است که به آنان کمک کرده‌اند و بر آنان سرپوش گذاشته‌اند».

در پایان این بیانیه آمده است که «مشکل ما فقط با الزنکی هست و هیچ ارتباطی به هیچ گروهی از الجبهه الوطنیه للتحریر ندارد».

در همین ارتباط، «محمد ادیب» عضو دفتر اطلاع‌رسانی الجبهه الوطنیه اعلام کرد که حملات تحریر الشام «بدون هشدار قبلی» صورت گرفته است؛ «هر چند که توافقی صورت گرفته بود که بر اساس آن، عاملان قتل عناصر تحریر الشام تحویل داده می‌شوند».

ادیب می‌گوید که عاملان قتل عناصر تحریر الشام از عناصر «الزنکی نیستند، بلکه ساکنان تلعاده هستند که به خاطر انتقامجویی شخصی دست به قتل زده‌اند».

الجبهه الوطنیه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریر الشام حملات خود را به بهانه تأخیر در روند تحویل عاملان قتل عناصر این گروه آغاز کرده است، هرچند که شماری از عناصر دخیل در قتل تحویل داده شده‌اند.

این گروه در بیانیه خود تصریح کرد که تحریر الشام در تلاش است با برخی از گروههای الجبهه الوطنیه تسویه حساب کند و نفوذ خود را در مناطق مهم گسترش دهد.

الجبهة الوطنیه للتحریر گروهی است که زیر نظر ارتش آزاد سوریه و تحت حمایت ترکیه قرار دارد و در می ۲۰۱۸ در قالب ائتلاف ۱۱ گروهک از جمله جبهه تحریر سوریا در شمال غرب سوریه تشکیل شد؛ گروهی که الزنکی نیز در آن حضور دارد.

تحریر الشام یا جبهه النصره هم شاخه شبکه تروریستی القاعده در سوریه است که در ‌اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی و در اولین سال شروع بحران سوریه تشکیل شد و طولی نکشید که با افزایش قدرت خود به یکی از سرسخت‌ترین گروه‌های تروریستی در این کشور تبدیل شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها