یک خبر چند خط تحلیل؛

عقب نشینی آمریکا از سوریه با تاخیر چرا؟

عقب نشینی آمریکا از سوریه با تاخیر چرا؟
سه شنبه 11 دی 1397 - 20:44

العالم _ سوریه

خبر:

  • در حالی که پیش از این ترامپ رسما اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می کند و برای آن مهلتی 30 روزه معرفی کرد حالا نیویورک تایمز به نقل از منابع نظامی آمریکایی می گوید این مدت زمانی برای 4 ماه تمدید شده است.


تحلیل:

  • اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اگر چه غافلگیرانه ارزیابی شد اما در همان زمان قابل پیش بینی بود که این تصمیم ترامپ به سرنوشت دیگر تصمیماتش که مشمول چرخشی 180 درجه ای شدند دچار شود بر این اساس پس از اعلام عقب نشینی از سوریه در ظرف مدت زمانی 30 روزه ترامپ مجبور به تصحیح کلام خود شد و در چرخشی قابل تامل ادعا کرد این خروج همراه با دقت و انضباط عملیاتی خواهد شد حالا و پس از گذشت دو هفته از اعلام موضع اولیه و بعد از آنکه ترامپ مخالفت های شدیدی را با تصمیم به خروج از سوریه در داخل آمریکا تحمل کرده نیویورک تایمز از تصمیم جدید ترامپ خبر می دهد. این یعنی آنکه می توان انتظار داشت پس از گذشت 4 ماه ترامپ مجددا موضعی جدید در این خصوص بگیرد و آن را اعلام کند.
  • ترامپ در حالی تصمیم خروج از سوریه را اعلام کرد که همگان برنده و پیروز در میدان سوریه را دولت اسد و متحدانش اعلام کردند و اصلی ترین بازنده ماجرا را ترامپ و نتانیاهو معرفی کردند. بر این اساس و با توجه به اینکه چنین قضاوتی در خصوص رویکرد جدید ترامپ دور از ذهن نبوده است به نظر می رسد ترامپ با اعلام خروج 30 روزه از سوریه احتمالا در پی ارزیابی و به تعبیری مظنه امور و "نبض سنجی" از اوضاع بوده است و اینک در سایه ارزیابی شرایط به این جمع بندی رسیده باشد که نباید عرصه سوریه را برای همیشه ترک کند.
  • ترامپ در حقیقت با معرفی ترکیه به عنوان نماینده نظامی خود و عربستان به نمایندگی اقتصادی خود در سوریه بر آن بود تا تکمیل پروژه حضور آمریکا در سوریه را بدون صرف هزینه تکمیل کند این در حالی است که حضور نیروهای سوری به عنوان سدی در مقابل هجوم ترک ها به منبج از یک سو و همچنین عدم استقبال مورد انتظار سوری ها از عربستان در امر بازسازی سوریه (چناکه ترامپ انتظار داشت) پیش بینی های ترامپ را با مشکل جدی مواجه کرد.
  • در کنار مسائل پیش گفته به نظر می رسد نگرانی اسرائیل از عدم حضور آمریکا در سوریه مزید به علت شده و تاکید بر فرصت 4 ماهه جهت عقب نشینی از سوریه به خاطر آن باشد که همکاری های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در سوریه پس از حضور آمریکا در این مدت زمانی تکمیل شود، امری که در دیدار امروز پامپئو و نتانیاهو مورد تاکید جدی قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها