روند "صلح" و تاثیر آن در تحولات سوریه در سال 2018+ ویدئو

چهارشنبه 12 دی 1397 - 20:33

پرونده "صلح" در سوریه در سال 2018 در راس تحولات میدانی این کشور قرار گرفت و این مساله در بازپس گیری مناطق از دست گروههای مسلح تاثیر گسترده ای داشت.

العالم . سوریه

4 منطقه در سوریه مناطق کاهش تنش نامیده شدند و تلاش شد تا این چهار منطقه از درگیری به دور باشند؛ سپس مذاکرات صورت گرفت برخی از این مذاکرات به زودی به ثمر رسید و برخی دیگر از مناطق پس از وقوع درگیری ها به روند آشتی پیوستند.

نخستین منطقه غوطه شرقی دمشق بود که درگیری ها در آن یک ماه به طول انجامید؛ سپس شاهد یک انتفاضه مردمی علیه عناصر مسلح شد که آنها را تحت فشار قرار داد و وادار کرد تا عازم ادلب شوند تعداد عناصر مسلحی که از منطقه بیرون شدند، بیش از 40 هزار نفر بوده است و این علاوه بر عناصر مسلح قلمون شرقی است که به صورت همزمان به سمت ادلب حرکت کردند و افراد مسلح باقی مانده نیز تعیین وضعیت شدند؛ پس از آن نیز افراد مسلح از یلدا و ببیلا و بیت سحم نیز بدون هیچ درگیری به سمت ادلب حرکت کردند در حالی که درگیری ها در المخیم با تروریستهای داعش یک ماه به طول انجامید و پس از آن دمشق و ریف آن به طول کامل منطقه ای امن اعلام شد.

روند صلح در جنوب سوریه نیز ادامه یافت و تغییری سریع در این منطقه ایجاد کرد؛ زیرا تمام عناصر مسلح با میانجیگری روسیه به توافق صلح پیوستند و یگانهای ارتش سوریه وارد حومه های درعا و قنیطره شدند و در مرزهای جولان اشغالی مستقر شدند پس از آنکه تروریستهای داعش از حوض یرموک اخراج شده و گذرگاه نصیب در مرز اردن بازگشایی شد.

در مرکز سوریه در حومه شمالی حمص بویژه در الرستن و تلبیسه نیز روند آشتی برقرار شد؛ مصالحه در این دو منطقه مهم که استانهای مرکزی را به یکدیگر پیوند می دهند، سبب شد تا جاده میان حماه و حمص گشوده شود و عناصر مسلح به سمت ادلب حرکت کنند و سلاح های خود را تحویل دهند.

این آشتی ها که همچنان ادامه دارد، عناصر مسلح را در یک منطقه جغرافیایی کوچکی در ادلب محصور کرد؛ ادلب خود تابع نظام مناطق چهارگانه است که در انتظار یک توافق بین المللی برای پایان دادن به حضور عناصر مسلح در آن است.

این روند آشتی نقشه میدانی و توازن بین المللی را تغییر داد.

پربیننده ترین خبرها