وزیر خارجه ترکیه:عملیات در شرق فرات وابسته به خروج آمریکا از سوریه نیست

پنج‌شنبه 20 دی 1397 - 12:39

وزیر خارجه ترکیه هرگونه ارتباط عملیات نظامی در شرق فرات علیه شبه‌نظامیان کُرد با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را رد کرد.

العالم- ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه و شرق روخانه فرات، وابسته به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه نیست.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه عملیات نظامی در شرق فرات را بدون هیچ ارتباطی با خروج آمریکایی‌ا از سوریه اجرا می‌کنند، گفت: «دستگاه‌های امنیتی در داخل آمریکا هستند که تلاش می‌کنند با مخالفت و ایجاد شبهه، ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) را به توقف فرایند خروج این کشور از سوریه مجاب کنند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی ضمن اشاره به لزوم خلع سلاح تمام شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، توضیح داد: «البته ما انتظار نداریم که واشنگتن تمام سلاح‌هایی را که به جنگجویان کُرد داده، پس بگیرد ولی آنها قولی داده‌اند که باید به آن وفا کنند».

وزیر خارجه ترکیه با اعلام اینکه امروز تماس تلفنی با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود در این زمینه برقرار می‌کند، افزود: «ایالات متحده از ما خواست که در فرایند خروج آنها از سوریه، تمام امکانات و حمایت‌های لوجستیکی لازم را در اختیار آنها قرار دهیم».

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به عزم ترکیه برای اجرای عملیات نظامی علیه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در شرق رود فرات، تاکید کرد که برای این کار از هیچکسی اجازه نمی‌گیرند و اگر روند خروج آمریکا از سوریه متوقف شود، عملیات را بلافاصله اجرا خواهند کرد.

وی درباره سیاست روسیه در قبال ی.پ.گ نیز تصریح کرد: «سازمان‌های تروریستی تا امروز تلاش داشته‌اند تا از هرکسی که می‌توانند بیشترین سوءاستفاده را انجام دهند... اما نباید به تروریست‌ها اجازه بدهیم که از خلأ قدرت ایجاد شده درپی خروج نظامیان آمریکا از سوریه استفاده کنند».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دولت سوریه نیز می‌داند که ی.پ.گ و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برای چه هدفی تلاش می‌کنند، ادامه داد: «ترکیه به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند به تنهایی با (باقی‌مانده‌های) گروه تروریستی داعش مبارزه کند... فارغ از عقب‌نشینی آمریکا از شمال سوریه، هر کاری لازم باشد برای حفظ امنیت مرزهای خود انجام می‌دهیم».

چاووش‌اوغلو درباره گزارش‌های مبنی بر اشغال تمامی مناطق تحت تسلط گروههای‌تروریستی در ادلب توسط جبهه النصره (+) نیز گفت: «گروه‌های افراطی و تکفیری در حال تهاجم به معارضان سوری هستند و ما نیز تدابیر لازم برای توقف و مقابله با چنین حملاتی را اتخاذ کرده‌ایم».

وی همچنین از برنامه‌ریزی شدن دیدار دوجانبه «رجب طیب اردوغان» با «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور ترکیه و روسیه و همچنین دیداری سه‌جانبه با «حسن روحانی» همتای ایرانی آنها در ادامه مذاکرات آستانه خبر داد.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه، اظهار داشت: «هیچ دستوری را از جانب آمریکا در این باره نمی‌پذیریم. شاید در آینده اگر شرایط مناسب باشد، بتوانیم به توافقی برای خرید سامانه‌های پاتریوت برسیم اما اگر آمریکا بخواهد شرط نخریدن سامانه‌های اس-400 را برای ما بگذارد، موافقت نمی‌کنیم».

دولت آمریکا دو هفته قبل به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور اما چند روز بعد، درپی تلاش گروه‌های فشار، گفت که این خروج چندان هم سریع نخواهد بود.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز طی سفری که به فلسطین اشغالی داشت، گفته بود شرط خروج نظامیان آمریکایی از سوریه این است که ترکیه متعهد شود به شبه‌نظامیان کُرد که متحدان واشنگتن هستند، حمله نکند.

پربیننده ترین خبرها