بولتون: بدون هماهنگی با آمریکا، خواهان اقدام نظامی ترکیه در سوریه نیستیم / خروج آمریکا از سوریه، منوط به تامین امنیت کردها توسط ترکیه است

بولتون: بدون هماهنگی با آمریکا، خواهان اقدام نظامی ترکیه در سوریه نیستیم / خروج آمریکا از سوریه، منوط به تامین امنیت کردها توسط ترکیه است
يکشنبه 16 دی 1397 - 17:01

مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز یکشنبه در فلسطین اشغالی گفته است که واشنگتن خواهان هیچ اقدام نظامی توسط ترکیه در سوریه بدون هماهنگی قبلی با آمریکا نیست.

العالم _ آمریکا

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده، امروز یکشنبه درباره موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و انتظارات واشنگتن از ترکیه اظهارنظر کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که روز شنبه برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی وارد فلسطین اشغالی شده، درباره شرایط جاری در سوریه گفت: «ما قبل از هماهنگی کامل (آنکارا با واشنگتن)، خواهان هیچ اقدام نظامی ترکیه در سوریه نیستیم».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که «موضع رئیس‌جمهور آمریکا آن است که ترکیه نمی‌تواند کُردهای (همپیمان واشنگتن در سوریه) را بکشد و خروج (نظامیان) امریکا از سوریه بدون توافق برای حفاظت از آنها اتفاق نخواهد افتاد».

در حالی که «دونالد ترامپ» در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که خواهان خارج کردن همه نظامیان آمریکایی از سوریه و سپردن کار نابودی ۱۰۰ درصدی تروریست‌های داعشی به ترکیه و دیگر کشورها است، بولتون امروز یکشنبه مدعی شد که رئیس‌جمهور هنوز هم خواهان از بین بردن داعش است.

به ادعای بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا تا زمانی که از امنیت کُردهای همپیمان خود در سوریه اطمینان حاصل نکند، نیروهای این کشور را از سوریه خارج نخواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، امروز در فلسطین اشغالی خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را به شکست داعش و اطمینان دادن ترکیه به واشنگتن درباره امنیت کُردهای همپیمانش مشروط کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته بارها ادعا کرده بود که واشنگتن شکست 99 درصدی داعش را رقم زده و رئیس‌جمهور ترکیه طی چند گفت‌و‌گوهای تلفنی به او قول داده که کشورش باقیمانده‌های داعش را از بین خواهد برد.

صحبت‌های ترامپ با انتقادهای مخالفان در آمریکا مواجه شده و آنها می‌گویند که او با خروج از سوریه، گروه‌های کُرد همپیمان واشنگتن در شمال سوریه را در معرض حملات ارتش ترکیه و نابودی قرار خواهد داد.

موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را اولین بار کاخ سفید طی بیانیه‌ای در تاریخ ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) اعلام کرد و پس از آن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور هم در این باره صحبت کرد.

بعد از موج انتقادهای داخلی و خارجی از تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه، او که پیشتر بر لزوم خروج هر چه سریع‌تر نظامیان تاکید داشته، حالا تحت فشارها اعلام کرده که «هیچ جدول زمانی» برای خروج نظامیان وجود ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که روند خروج نظامیان این کشور از سوریه، «به آرامی» صورت می‌گیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها