مخالفان دولت اعلام کردند؛

هفته آینده، هفته قیام در شهرها و روستاهای سودان

هفته آینده، هفته قیام در شهرها و روستاهای سودان
جمعه 21 دی 1397 - 16:51

مخالفان سودانی هفته آینده را به عنوان هفته قیام شهرها و روستاها تعیین کرده و خواستار ادامه تظاهرات بی‌وقفه تا سقوط حکومت در این هفته شدند.

العالم - افریقا

تظاهرات اعتراض آمیز مردمی در سودان که در 19 دسامبر آغاز شده است روز چهارشنبه گذشته وارد سومین هفته پیاپی شد؛ این تظاهرات حدود 25 شهر و تعدادی روستا را در بر گرفته است. به گفته مخالفان در این مدت، 43 نفر کشته شدنه اند در حالی که دولت آمار کشته شده ها را 23 نفر اعلام کرده است.

مخالفان سودانی با صدور بیانیه ای که به امضای ائتلاف "ندا سودان"، نیروهای "توافق ملی"، "جبهه اتحاد مخالفان"، شهر "خرطوم بحری" را - به عنوان یکی از سه ضلع پایتخت سودان - به عنوان خاستگاه حرکت جدیدی به نام "مسیره الشهدا" تعیین کردند.

این گروه از مخالفان همچنین از راه اندازی تظاهرات شبانه در چند منطقه تظاهرات خبر داده و اعلام کردند که جدول دقیق این تظاهرات بعدا منتشر می شود.

آنها همچنین پنج شنبه آینده را به عنوان موعد تظاهرات آزادی و تغییر اعلام کردند. به گفته مخالفان، این تظاهرات به منظور "متزلزل کردن پایه های ظلم و طغیان" در پایتخت و چند شهر دیگر به طور همزمان برگزار می شود.

دولت سودان، از زمان بروز ناآرامی ها، مخالفان را به سوء استفاده از اوضاع معیشتی مردم به منظور تأمین اهداف و مطامع سیاسی خود متهم کرده است.

فیصل حسن ابراهیم، معاون رئیس جمهور سودان نیز به نوبه خود اعلام کرده است که بر اساس قانون اساسی، حق تظاهرات مسالمت آمیز برای مردم محفوظ است. وی برخی احزاب چپگرا را به خرابکاری و تجاوز به اموال عمومی در تظاهرات به هدف از بین بردن ثبات کشور متهم کرد.

از سوی دیگر "شورای وکلای دارفور"، از شناسایی جنازه یک دانشجو که در حمله نیروهای امنیتی به منطلی متعلق به تعدادی دانشجوی دارفوری در منطقه الدروشاب در شمال سودان، با شلیک آنها کشته شد، خبر داد.

مقامات دولتی سودان هنوز در این باره پاسخی نداده اند.

اوضاع میدانی خارطوم و شهرها سودان امروز آرام گزارش شده است؛ پیش بینی می شود پس از اقامه نماز جمعه مثل جمعه های اخیر، تظاهراتی در برخی مناطق راه بیفتد.

پربیننده ترین خبرها