گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درخصوص تحولات سوریه

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درخصوص تحولات سوریه
شنبه 22 دی 1397 - 17:49

وزیر امور خارجه ترکیه طی تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود درخصوص خروج آمریکا از سوریه و گروه های کُردمسلح هم‌پیمان آمریکا رایزنی کرد.

العالم - ترکیه

در پی بروز اختلافاتی در خصوص نقش ترکیه در سوریه پس از خروج آمریکا از این کشور و وعده‌های تحقق‌نیافته‌ای که آمریکایی‌ها در این زمینه به ترکیه داده‌اند، وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا در تماسی تلفنی، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» منابع دیپلماتیک گفته‌اند روز شنبه «مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با همتای آمریکایی خود «مایک پامپئو» تماسی تلفنی برقرار کرده است. به گفته این منابع این دو وزیر در خصوص آخرین تحولات سوریه بحث و گفت‌وگو داشته‌اند.

پیش‌تر در هفته گذشته پامپئو در عراق به خبرنگاران به این موضوع پرداخت که اگر ترکیه هیچ پیش‌شرطی را برای انجام خروج سربازان آمریکایی از سوریه نپذیرد، این حرکت با خطراتی مواجه می‌شود. او گفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده است که سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند و تصمیم او بسیار روشن است.

این اظهارات پامپئو پس آن صورت گرفته است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت اطمینان از حفظ امنیت کُردهای هم‌پیمان آمریکا، پیش‌شرط خروج این کشور از سوریه است. این سخنان موجب خشم سیاست‌مداران ترکیه‌ای نظیر مقامات دولت شد.

«رجب طیب اردوغان» اظهارات بولتون را غیر‌قابل‌قبول دانست و گفت ترکیه نمی‌تواند شرایط آمریکا را برای محافظت از تروریست‌های «وای‌پی‌جی» که شاخه‌ سوریه‌ای «پ‌ک‌ک» هستند قبول کند. با وجود این‌که «آنکارا» بارها به «واشنگتن» گفته است که وای‌پی‌چی و پ‌ک‌ک با یکدیگر همبستگی دارند، واشنگتن به حمایت خود از وای‌پی‌جی ادامه داده و پ‌ک‌ک را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها