تظاهرات هزاران نفری در رام‌الله علیه «معامله ترامپ»

تظاهرات هزاران نفری در رام‌الله علیه «معامله ترامپ»
يکشنبه 23 دی 1397 - 18:11

هزاران فلسطینی در کرانه باختری به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به «معامله ترامپ» دست به راهپیمایی زدند.

العالم - فلسطین اشغالی

هزاران نفر در رام‌الله طی برگزاری تظاهرات به طرح ادعایی آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی موسوم به «معامله ترامپ» اعتراض کردند.

بر اساس گزارش وبگاه «قدس پرس»، شرکت‌کنندگان همچنین خواستار پایان اختلافات داخلی میان فتح و حماس شدند و با سر دادن شعارهایی اعلام کردند وحدت فلسطینی برای مقابله با توطئه‌های صهیونیستی و آمریکایی باید شکل بگیرد.

سال 2006 حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین پیروز شد، پس از آن در پی کارشکنی‌های تشکیلات خودگردان، میان نوار غزه و کرانه باختری شکاف سیاسی و جغرافیایی بوجود آمد و توافق‌های مختلفی که برای پایان دادن به این اختلاف امضا شد به جایی نرسید. آخرین این توافق‌های آشتی مربوط به اکتبر 2017 بود که آن هم وارد فاز اجرایی نشد.

معامله قرن یا معامله ترامپ، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها