در نشست مشترک بیان شد؛

ظریف: علی رغم فشارهای آمریکا،پیشرفت خواهیم کرد/ حکیم: عراق در دوران تحریم، حامی ایران خواهد بود

ظریف: علی رغم فشارهای آمریکا،پیشرفت خواهیم کرد/ حکیم: عراق در دوران تحریم، حامی ایران خواهد بود
يکشنبه 23 دی 1397 - 20:40

وزیر امور خارجه ایران با سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی با حضور جمعی از سران ائتلاف دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - عراق

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز (یکشنبه) در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شد، امشب با سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی با حضور جمعی از سران ائتلاف دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه عراق گفت: مذاکرات بسیار خوبی با حکیم وزیر امور خارجه در جهت تقویت و تعمیق روابط داشتیم .

وی افزود: اینکه مردم عراق توانستند بر دیکتاتوری و تروریسم فائق شوند و یک دموکراسی را ایجاد کنند باعث خرسندی است . برای ما همه مردم عراق عزیزند و خرسندیم که با همه نمایندگان قومیت ها دیدار میکنیم. روابط دو کشور به سمت مثبتی حرکت میکند.

ظریف با اشاره به زمان سفر روحانی رئیس جمهور به عراق، گفت: امروز تاریخ سفر رییس جمهور اسلامی ایران به عراق نهایی شد و در کمتر از دو ماه آینده رئیس جمهور به عراق سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر هیئت همراهش به عراق، گفت: من با یک هیئت بزرگ سیاسی و اقتصادی از بخش خصوصی به عراق آمدم و بزرگی هیات من نشان دهنده علاقه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در عراق است.

وی تصریح کرد: از موضع مسئولین سیاسی عراق در برابر اقدامات آمریکا علیه ایران تشکر میکنم. ما ۴۰ سال به رغم فشارهای آمریکا پیشرفت کردیم و این بار هم همینگونه خواهد بود و روابطمان با همسایگان را ادامه خواهیم داد.

ظریف با اشاره به پیروزی های اخیر کشورهای منطقه بر تروریست ها گفت: همیشه اعتماد به مردم پیروز است. همانطور که در سوریه به مردم اعتماد شد. در یمن نیز همه بدانند که نمیتوانند بمباران را بر مردم تحمیل کنند و راه حلی جز راه سیاسی وجود ندارد و در مورد مسئله فلسطین نیز همین گونه است.

وی خطاب به عمار حکیم تصریح کرد: این واقعیتی است که شما از خانواده ای هستید که همواره از میان مردم برخاستید و رهبری خردمندانه جنابعالی نشان دهنده این است که اعتماد به مردم عاقبت بهتری دارد تا اعتماد به بیگانگان.

عمار حکیم: عراق در دوران تحریم، حامی ایران خواهد بود

عمار حکیم در این دیدار با اشاره به سفر هیئت سیاسی اقتصادی ایران به عراق گفت: هرگاه هیاتی به ایران سفر میکند شاهد تاثیر آن هستیم و هیات بزرگی که شمارا همراهی میکند، دلیلی بر راستی این مسیله است.

وی افزود: امروز شاهد تحریم های آمریکا هستیم. در این شرایط عراق حامی ایران و این تحریم ها را محکوم میکند.

حکیم تصریح کرد: تحولات منطقه نشان میدهد که منطقه ما به سمت همگرایی بیشتری پیش میرود. امیدواریم سفر شما به تعمیق بیشتر روابط منجر شود.

گفتنی است؛ ظریف پیش از این نیز با «محمدعلی الحکیم» وزیر خارجه عراق دیدار و در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای دوجانبه پرداخت.

وزیر خارجه ایران در سفرش به عراق با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز دیدار خواهد کرد.

زیارت عتبات عالیات نجف اشرف و کربلای معلی از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر است.

براساس اعلام سفارت ایران در بغداد، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در اربیل با مقامات مسئول در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی سفری سه روزه به دهلی‌نو (هند) داشت.

وزیر خارجه ایران پیش از این از سفرش به هند و عراق خبر داده بود.

پربیننده ترین خبرها