انتقاد شدید آلمان از دخالت آمریکا در پروژه گازی برلین با مسکو

سه شنبه 25 دی 1397 - 08:28

بسیاری سیاستمداران بلند پایه آلمانی به نامه تهدید آمیز سفیر آمریکا در برلین علیه شرکت های آلمانی مشارکت کننده در پروژه گازی مشترک با روسیه با عنوان "نورد استریم ۲ " واکنش تندی نشاندادند.

العالم ـ اروپا

به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، "ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین اخیرا بار دیگر به آلمان درباره در پیش گرفتن پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 هشدار داده است.

گرنل در همین راستا نامه تهدید آمیزی به همه شرکت های آلمانی که در این پروژه مشارکت دارند نوشته است. به نوشته نشریه "بیلد" آلمان گرنل در این نامه شرکت های آلمانی را تهدید کرده است که اگر همچنان به مشارکت خود در این پروژه ادامه دهند آمریکا آن ها را تحریم می کند.

گرنل همچنین این انتقاد را وارد می کند که این پروژه اتحادیه اروپا را در زمینه امنیت انرژی به روسیه وابسته می کند؛ در نتیجه شرکت هایی که در ساخت این پروژه گازی مشارکت دارند فعالانه امنیت اوکراین و اروپا را کاهش می دهند.

به نوشته نشریه بیلد آلمان گرنل این نامه تهدید آمیز را در هماهنگی با بسیاری از مقامات آمریکایی به بسیاری شرکت های آلمانی ارسال کرده است.

این اقدام سفیر آمریکا با انتقاد بسیاری سیاستمداران بلند پایه آلمانی همراه شده است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به این اقدام گرنل تاکید کرد که وی می خواهد ما از یک پروژه اقتصادی خارج شویم که امنیت انرژی در اروپا را تضمین می کند.

"فابیو د ماسی"، معاون رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم از دولت آلمان درخواست کرده سفیر آمریکا را به دلیل این اقدامش فراخواند. به گفته وی سفیر آمریکا به نظر می رسد این تصور را دارد که فرماندار یک امپراطوری از واشنگتن در آلمان است. تحریم های خارج از قلمرو علیه شرکت های آلمانی در تناقض با قوانین بین المللی است.

"رالف اشتگنر"، معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات هم با اشاره به قوانین دوران پس از جنگ تاکید کرد که آیا آقای گرنل می داند که دوران کمیساریای عالی در آلمان تمام شده است؟

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم تهدیدات گرنل علیه شرکت های آلمانی را یک تشدید یکجانبه و جدید و غیر قابل قبول لحن در مناسبات دو سوی آتلانتیک دانسته و گفت: دولت آلمان باید علیه آن اعتراض کند.

البته دولت آلمان واکنش محتاطانه ای به این اقدام گرنل نشان داده و از انتقاد مستقیم به آن اجتناب کرده است.

"آنگرت کرامپ- کارن بایر"، رئیس حزب دموکرات مسیحی موضع انتقادی تری در این باره اتخاذ کرده و گفت: اینکه سفیر آمریکا در یک نوع بیشتر غیر معمولی دیپلماتیک در اینجا رفتار کرده است نه تنها با این نامه مشخص شد بله در بدو عهده داری مسئولیتش هم مشخص بود.

یک سخنگوی سفیر آمریکا در برلین گفته است که این نامه یک تهدید نیست بلکه پیغام آشکار سیاست آمریکا است.

دونالد ترامپ هم بارها انتقاد شدیدی به آلمان برای در پیش گرفتن این پروژه گازی وارد کرده است.

ترامپ چندی پیش در نشست ناتو به شدت از روابط اقتصادی آلمان و روسیه و توافق بزرگ گازی و نفتی میان این دو کشور انتقاد کرد و آلمان را به مانند «اسیر» در دستان روسیه توصیف کرد.

واشنگتن قبلاً هم هشدار داده بود در صورتی که اجرای پروژه خط لوله «نورداستریم»ا دامه یابد کشورهای دخیل در این پروژه را تحریم خواهد کرد.

آمریکا در تلاش است صادرات گاز خود را به اروپا افزایش دهد و جای پای خود را در این منطقه محکم کند اما به دلیل دسترسی آسان اروپا به گاز روسیه و اختلاف قیمت زیاد بین گاز روسیه و آمریکا در اروپا که صرفه اقتصادی خرید گاز روسیه را برای اروپایی ها به شدت بالا می برد آمریکا مدت هاست که سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ورود بیشتر گاز روسیه به اروپا در پیش گرفته است.

به گزارش تسنیم، پروژه گازی "نورد استریم 2" یک پروژه مشترک بین شرکت های روسی و اروپایی است که به رهبری شرگت گازپروم روسیه انجام می شود. این پروژه مدت طولانی است که به خاری در چشم آمریکا تبدیل شده است چرا که واشنگتن می خواهد گاز مایع خود را به اروپا بفروشد و این پروژه مانعی بر سر راه این مبادله تجاری است.

""نورد استریم2" جریان انتقال گاز روسیه از جنوب سنت پترزبورگ تا سواحل آلمان از مسیر دریای بالتیک است. این پروژه در صورت تکمیل می‌تواند سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا ارسال کند که در مجموع "نورد استریم" و "نورد استریم2" سالانه 110 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا صادر می‌کند.

جریان نورد استریم از اوکراین عبور نمی‌کند و این از موضوعاتی است که ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی بسیار بر آن تأکید می‌کنند. این کشورها می‌گویند که روسیه تلاش می‌کند تا با تکمیل پروژه نورد استریم، درآمد اوکراین از این بخش را کاهش دهد، چراکه بخش عمده درآمد اوکراین، از خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا تأمین می‌شود.

طول خط لوله نورد استریم 1200 کیلومتر است که تاکنون 370 کیلومتر آن کار گذاشته شده است که در واقع درصد قابل توجهی از پروژه انجام شده است. البته در طراحی نورد استریم ابزارهای انتقال دیگری وجود دارد که پروژه را تکمیل می‌کند. با این حال 49 درصد سهام این پروژه در اختیار اروپاییان است و آنها منافع مهمی را در این خصوص طراحی کرده‌اند که این بر به‌هم‌پیوستگی منافع روسیه و کشورهای اروپایی درگیر در این پروژه می‌افزاید.

پربیننده ترین خبرها