یک خبر چند خط تحلیل؛

حمله ترکیه به شمال سوریه درماه مارس

حمله ترکیه به شمال سوریه درماه مارس
سه شنبه 25 دی 1397 - 19:58

العالم _ سوریه

خبر:

  • اردوغان امروز اعلام کرد حمله به شمال سوریه و منطقه شرق فرات حتمی است امابر دیدار خود با پوتین در اوایل ماه مارس هم تاکید کرد.


تحلیل:

  • اردوغان علاوه بر منبج کل منطقه شمالی سوریه را هدف حمله نظامی کشورش با هدف مبارزه با کردهای به زعم او تروریست معرفی کرد و از منطقه ای به وسعت 500 کیلومتر طول و 10 کیلومتری در عمق سوریه به عنوان میدان عملیات آینده ترکیه در سوریه یاد کرد. این در حالی است که پیش از این ازحمله قریب الوقوع به این منطقه خبر داده بود که البته ان را به تاخیر انداخت.
  • اگر چه علت به تاخیر افتادن حمله قریب الوقوع وعده داده شده ترک ها، تخلیه پایگاه های نظامی آمریکایی در شمال سوریه معرفی شد اما به نظر می رسد این تمام ماجرا نبوده و هرگونه تحرکی در این منطقه بدون آگاهی و اذن روسیه غیر ممکن می نماید بر این اساس امروز اردوغان در کنار خط و نشان کشیدن هایش برای حمله به شمال سوریه از دیدار آینده خود با پوتین در سوم مارس پیش رو سخن گفت.
  • اگر چه گذر زمان به هیچ وجه به نفع ترکیه نیست و در شرایط پیش رو افزون برکردها بایستی ترکیه، درگیری با النصره ای که اینک در غرب حلب مجددا جان گرفته و داعشی که در سایه بی انگیزه شدن کردها در حال تجدید حیات است را از نظر دور ندارد اما به نظر می رسد اردوغان با بالا بردن حجم تهدیدات مبنی بر حمله به شمال سوریه از یک سو می خواهد بخت هوادارانش را در تصدی کرسی های انتخابات شهرداری های پیش رو کم رنگ نکند و از دیگر سو چنانچه بخواهد عملیاتی در شمال سوریه ترتیب دهد حداقل مراتب رضایت امریکا و روسیه را کسب کرده باشد همه این ها یعنی انکه احتمالا اردوغان مجبور باشد تا سوم مارس و دیدار باپوتین همچنان کردهای سوریه را تحمل کند.

پربیننده ترین خبرها