قاسمی در گفتگو با العالم:

سفر ظریف به عراق شروع جدیدی در روابط دو کشور است

سفر ظریف به عراق شروع جدیدی در روابط دو کشور است
چهارشنبه 26 دی 1397 - 23:16

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر ظریف به عراق نشان از آن دارد که در رابطه با این کشور جدی هستیم و علاقمندیم با حفط روابط متقابل ، عدم مداخله در امور یکدیگر بهترین همکاری ها را با هم داشته باشیم.

العالم _ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با العالم درباره سفر ظریف وزیر خارجه کشورمان به عراق گفت: عراق یکی از همسایگان ماست و ما یک نگاه مثبت و سازنده نسبت به تمامی همسایگان خودمان داریم بخصوص با کشوری مثل عراق که دارای مرزهای طولانی هستیم و ارتباطات مردمی بسیاری بین مردم ما و مردم عراق از گذشته و دیر باز وجود داشته و ما در فراز و نشیب هایی که این کشور طی بیش از یک دهه گذشته داشته در کنار مردم عراق بودیم چه در حوزه اقتصادی ، همکاری های اقتصادی ، در مورد کمک به مردم عراق برای سرکوب نیروهای تروریستی که در آنجا حاضر شدیم.

وی تاکید کرد: حضور ما در عراق حضور مستشاری و با در خواست رسمی دولت عراق بود و هر آنچه که توانستیم انجام بدهیم انجام دادیم.

قاسمی یادآور شد: سفر ظریف به عراق نشان از آن دارد که در رابطه با این کشور جدی هستیم و علاقمندیم با حفط روابط متقابل ، عدم مداخله در امور یکدیگر بهترین همکاری ها را با هم داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهارداشت: تعدادی از نمایندگان بخش های اقتصادی ، بنگاههای اقتصادی ، صنعتی ، مالی ، پولی وزیر امور خارجه را همراهی کردند که در واقع ما نشان دادیم این سفر را تنها به پایتخت و بغداد اختصاص ندادیم زیرا ما علاوه بر دیدار و مذاکرات مفصلی که با مقامات این کشور از جمله نخست وزیر ، رییس جمهور، وزیرامور خارجه ، ورییس مجلس این کشور داشتیم به اقلیم سفر کردیم و با مقامات اقلیم کردستان در چارچوب مسائل همکاریهای متقابل با عراق در زمینه بخصوص مسائل بازرگانی و اقتصادی گفتگوهای خوبی داشتیم.

وی افزود: فکر کنم بتوان از این سفر بعنوان یک شروع جدید در روابط دو کشور یاد کرد امیدوارم این سفر بتواند در ادامه سفرهای پیش رومنشا ء خیرات و برکاتی برای مردم دو کشور باشد.

قاسمی در رابطه با سخنان نتانیاهو علیه ایران و سوریه گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک سخنان بی ربطی مطرح کرده و مجددا به یاوه سرایی پرداخته و ایران را تهدید کرده است که با نیروهای ایران در سوریه برخورد می کند که هنوزفکرمی کنم شناخت دقیقی از حوزه میدانی سوریه ندارد چرا که ما بارها تاکید کردیم که ما حضور نظامی به مفهوم یگان‌های نظامی در سوریه نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ما تنها حضورمان در سوریه به صورت مستشاری است آن هم به در خواست دولت سوریه برای کمک به ارتش و مردم این کشور برای مبارزه با تروریسم به هرحال در طی پنج و شش سال گذشته این کشور توسط عناصر افراط گرا و تروریست و نیروهای داعشی اشغال شد و این خطر وجود داشت که حاکمیت این کشور و تمامیت ارضی سوریه دستخوش تحولات بزرگی شود و این نه برای منطقه و جهان و نه مردم سوریه قابل قبول نبود . لذا ما به درخواست دولت سوریه به صورت مستشاری به آنها کمک کردیم.

وی بیان داشت: نتانیاهو دست به یک نوع دروغ گویی و فرافکنی می زند که می خواهد سر پوشی بگذارد بر شکست های مکرر و پی در پی خودش در قبال نیروهای مقاومت و نیروهای فلسطینی که با تمام وجود از بزرگ و کوچک از خودشان و حیثیت خودشان دفاع می کنند . باید نتانیاهو بیاموزد که که در واقع با این روش و این نوع زیاده خواهی و تجاوز گری نمیتواند سیاستهای خودش در منطقه ادامه بدهد جهان در حالت تغییراست مردم جهان به آکاهی نسبی رسیدند و تجاوز از جانب هیچ کشور و قدرتی پذیرفته نیست و ملت های جهان در مقابل هرگونه زیادی خواهی و تجاور توسط هر کشوری عکس العمل نشان می دهند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها