یک خبر و چند خط تحلیل؛

آیا انفجار در منبج کار داعش است؟

آیا انفجار در منبج کار داعش است؟
پنج‌شنبه 27 دی 1397 - 16:52

خبر:

در انفجار هدفمند دیروز در منبج سوریه ادعا میشود 4 آمریکایی در میان 16 کشته شده این عملیات قرار دارند و گفته می‌شود این عملیات را داعش صورت داده است.

تحلیل:

- عملیات انفجار در منبج نمی‌تواند کار داعش باشد چون پیام این عملیات تایید حضور قدرتمند داعش در هر نقطه از شمال سوریه است و این پیام یعنی آنکه ماموریت ادعایی ترامپ مبنی بر نابودی کامل داعش درسوریه محقق نشده است و حضور آمریکا در این کشور همچنان ضروری است. بدیهی است داعش نباید علاقه ای به استمرار حضور آمریکا در سوریه داشته باشد و با چنین عملیاتی کوشش کند تا مانع انجام آن شود.

- دیروز در حالی از 4 کشته آمریکایی در میان کشته شدگان منبج سخن بمیان آمد که هیچ منبعی غیر از منابع آمریکایی آن را بصراحت تایید نکردند. دیروز گفته شد کشته شدگان امریکایی توسط بالگرد از محل حادثه انتقال داده شده اند.این مساله فرضیه ساختگی بودن عملیات منبج توسط آمریکایی‌ها را قریب به ذهن می‌کند.

- اما اینکه در میان مخالفین و موافقین ادامه حضور آمریکا در سوریه، انفجار منبج کار چه گروهی از آمریکاییها میتواند باشد هر دو گزینه موافقین و مخالفین خروج از سوریه به یک میزان پرقوت بنظر میرسند. درحالی که مخالفین حضور می‌توانند با این عملیات در راه خروج امریکا از سوریه سنگ اندازی کنند در عین حال موافقین خروج با این اقدام می‌توانند این پیام را برای ترکیه فرستاده باشند که دشمن اصلی این کشور پس از خروج آمریکا از سوریه نه اکراد که همچنان داعشی ها هستند. صرف نظر از اینکه انفجار منبج کار کدامیک از این دو گروه باشد قدر مسلم آن است که هدف عملیات آمریکاییها بوده اند و بس.

پربیننده ترین خبرها