یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا به راستی نظامیان آمریکایی در منبج کشته شدند؟!

آیا به راستی نظامیان آمریکایی در منبج کشته شدند؟!
چهارشنبه 26 دی 1397 - 21:57

العالم _ سوریه

خبر:

  • یک مسئول آمریکایی تاکید کرد که در انفجار انتحاری در شهر منبج سوریه 4 نظامی آمریکایی کشته و 3 نظامی دیگر زخمی شدند؛ این در حالی است که گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت.

تحلیل:

  • به رغم گذشت بیش از 4 سال از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، تاکنون خبری مبنی بر حمله عناصر داعش به نیروهای آمریکایی به گوشمان نخورده بود. این امر ما را وا می دارد تا به زمان این حمله بیشتر دقت کنیم و این سوال را مطرح کنیم که آیا واقعا نظامیان آمریکایی در این حمله کشته شدند و چرا این حمله مشخصا در منبج روی داد؟
  • بهتر است به اعلام خروج نیروهای امریکایی توسط دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در 19 دسامبر گذشته بازگردیم. همان اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که یکی از علل استعفای جیمز متیس وزیر دفاع این کشور بود و نوعی تنش میان ترامپ و فرماندهان ارشد امریکایی نیز پدید آورد.
  • ترامپ اما از این طرح منصرف شد و به بهانه تضمین منافع آمریکا و حفظ جان نظامیان آمریکایی، سیاست عقب نشینی تدریجی و "فریبکارانه" را در دستور کار قرار داد.
  • با توجه به مواضع مبهم آمریکا و نزدیکی میان نیروهای سوریه و کردها و ورود ارتش سوریه به اطراف منبج، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ممکن است حمله داعش به منبج با هماهنگی دولت آمریکا صورت گرفته باشد تا برای همگان ثابت شود که خطر داعش در سوریه همچنان باقی است و خروج از سوریه در حال حاضر نظامیان امریکایی را در معرض خطر قرار می دهد.
  • درباره کشته شدن شماری از نظامیان آمریکایی در انفجار انتحاری که در رستوران قصر الامرا در مرکز منبج روی داد و دهها نفر از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند، برخی رسانه ها تاکید کردند که نظامیان امریکایی با یک بالگرد آمریکایی به خارج از منطقه منتقل شدند و سرنوشت آنها هنوز مشخص نیست؛ بنابراین دلیلی بر کشته شدن نظامیان آمریکایی وجود ندارد.
  • از سوی دیگر اعلام خروج نیروهای امریکایی از سوریه چیزی جز یک راهبرد جدید برای ایجاد تغییرات لازم به منظور حفظ منافع امریکا و تامین امنیت ملی خود و نیز بازسازی پایگاههای نظامی اش در سوریه و عراق و حمایت روز افزون از آنها نیست.
  • این در حالی است که پیشنهاد اریک پرینس موسس شرکت خصوصی امنیتی "بلک واتر" به دونالد ترامپ مبنی بر اجیر کردن برخی عناصر مسلح و استقرار آنها در شمال سوریه به جای نیروهای امریکایی به بهانه جلوگیری از بوجود آمدن یک خلا امنیتی در شمال سوریه، در واقع تاکیدی بر این امر است که نیروهای امریکایی، به شيوه هاي مختلف، همچنان در سوریه باقی خواهند ماند.

پربیننده ترین خبرها