درخواست فعالان سیاسی و حقوقی برای توقف فروش اسلحه به عربستان

درخواست فعالان سیاسی و حقوقی برای توقف فروش اسلحه به عربستان
دوشنبه 1 بهمن 1397 - 17:01

فعالان عربستانی از متحدان رژیم سعودی خواستند که قراردادهای تسلیحاتی خود را لغو کنند.

العالم - عربستان سعودی

فعالان سیاسی و حقوقی و مخالفان نظام عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کردند : ما از سران همه بریتانیا، آمریکا، آلمان، فرانسه و کشورهای دیگری که با عربستان قراردادهای تسلیحاتی امضاء کرده اند، می خواهیم که همه قراردادهای خود را هر چه زودتر لغو کنند زیرا دست داشتن ریاض در قتل جمال خاشقجی و جرایم و جنایاتش در یمن برای همگان واضح و روشن و مبرهن است.

این بیانیه که در سایت اینترنتی "آفاز" منتشر شد، حاکیست : نباید جرایم و جنایات رژیم سعودی همچنان نادیده گرفته شود و زمان آن فرارسیده است که حمایت تسلیحاتی از این رژیم پایان یابد و مقامات سعودی خواسته شود که اصلاحات واقعی را در عربستان ایجاد کنند.

تهیه کنندگان این بیانیه اعلام کردند: جمال خاشقجی که برای انجام دادن کارهای ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بود، نمی دانست که در داخل کنسولگری یک تیم جنایتکار با "ارّۀ استخوان بُر" در انتظارش هستند تا بدنش را تکه تکه کنند. این، جنایتی بسیار فجیع است ولی می تواند زمینه را برای ایجاد تغییرات همیشگی در عربستان فراهم کند.

این بیانیه می افزاید : محمد بن سلمان ولیعهد سعودی کوشید که چهرۀ رژیم سعودی خشن و دیکتاتور را خوب جلوه بدهد و این در حالیست که ارتش سعودی همچنان کودکان یمنی را به خاک و خون می کشد و وبلاگ نویسان و فعالان حقوقی عربستانی را زندانی می کند و خود محمد بن سلمان مظنون اول صادر کردن دستور ترور خاشقجی است و فردی میانه رو محسوب نمی شود بلکه فردی افراطی و خونخوار است.

بیانیه مذکور اعلام کرد: برگ "قراردادهای تسلیحاتی" می تواند بهترین برگ برنده برای زیر فشار گذاشتن عربستان سعودی باشد و هم اکنون بریتانیا و کانادا برای لغو قراردادهای تسلیحاتی خود با ریاض زیر فشار هستند. آلمان اعلام کرده است که تا معلوم شدن جزئیات پرونده قتل خاشقجی قراردادهای تسلیحاتی خود با ریاض را متوقف کرده است و اگر همۀ کشورهای صادرکنندۀ اسلحه به عربستان همین روش را درپیش بگیرند، رژیم ریاض مجبور به ایجاد تغییرات واقعی در عربستان خواهد شد و شاید محمد بن سلمان را از قدرت برکنار کند .

پربیننده ترین خبرها