وزیر خارجه لبنان به سوریه می رود

دوشنبه 1 بهمن 1397 - 17:30

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور برای سفر رسمی به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه آماده می شود.

العالم ـ لبنان

به نوشته روز دوشنبه این روزنامه، وی پیش از این در جریان برگزاری روز یکشنبه نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت و مقدمه چینی برای سفر رسمی و علنی به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه موضعگیری های مثبتی را در ارتباط با لزوم بازگشت سوریه به این اتحادیه اتخاذ کرده بود و رایزنی هایی را نیز در این خصوص با برخی کشورها از جمله عراق بعمل آورد.
سوریه پیشتر با درخواست باسیل برای سفر محرمانه به دمشق مخالفت کرده بود.
روزنامه الجمهوریه افزود که دمشق از متحدان خود در دولت لبنان به دلیل عدم فشارهای مطلوب برای کسب موافقت طرف های عربی برای بازگشت سوریه به این اتحادیه ناخرسند است. بخصوص از دیدار «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا از بیروت که حامل پیام های واضحی بود از جمله اینکه تلاش کرد تا دولت جدید لبنان در جهتی که منافع محور ایرانی در لبنان را تامین می کند، حرکت نکند.
وزیر خارجه لبنان در پایان نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت در روز یکشنبه بار دیگر خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد و آن را جزیی از بازگشت این کشور به آغوش کشورهای عربی خواند.
الجمهوریه پیشتر گزارش داد که باسیل پیشنهاد دعوت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب را به سعد الحریری نخست وزیر لبنان ارایه کرده اما وی آن را رد کرده است.
حریری از جمله افرادی است که در جریان بحران سوریه با کمک عربستان نسبت به ارسال سلاح و پول به تروریست ها در سوریه از طریق راه های آبی و مدیترانه اقدام می کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الجمهوریه لبنان، دولت سوریه به تازگی فهرستی از افراد دخیل در بحران این کشور را منتشر کرده است که نام سعد حریری نیز در آن وجود دارد.
عضویت سوریه در اتحادیه عرب به دنبال آغاز بحران در سال 2011 میلادی و برخی رایزنی های بی نتیجه اعضای این اتحادیه که به نوعی جانبداری از تروریست ها در سوریه بود به حالت تعلیق درآمد.
اکنون سوریه اعلام کرده است که به خواست خود از این اتحادیه بی خاصیت خارج نشده است که حال به درخواست خود دوباره به آن بازگردد.

پربیننده ترین خبرها