رایزنی های روسیه با اردن و لبنان درباره سوریه

رایزنی های روسیه با اردن و لبنان درباره سوریه
سه شنبه 25 دی 1397 - 22:37

وزیر امور خارجه روسیه در راستای رایزنی های این کشور با اردن و لبنان در خصوص مساله مهاجران سوری، با وزیران خارجه این دو کشور تلفنی گفت وگو کرد.

العالم ـ اروپا

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز سه شنبه با "ایمن الصفدی" وزیر امور خارجه اردن گفت وگو کرد که مسائل خاورمیانه و بویژه مساله سوریه محور مذاکرات دو طرف را تشکیل می داد.
لاوروف در این تماس بر ضرورت تلاش های همه طرف های درگیر در مساله سوریه برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران این کشور که تشکیل و آغاز بکار کمیته قانون اساسی سوریه مطابق قطعنامه های شورای امنیت و نتایج نشست کمیته ملی مذاکرات سوریه، نقطه عطف آن است، تاکید کرد.
در این پیوند، وزیر امور خارجه روسیه به کارهای انجام گرفته با مشارکت طرف های سوری از سوی ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای حامی صلح آستانه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه اشاره کرد.
وزیران خارجه روسیه و اردن ابراز امیدواری کردند همکاریها با گیر پدرسن نماینده جدید دبیر کل سازمان ملل در سوریه سودمند و ثمربخش باشد.
الصفدی با تمجید نقش روسیه در حل مسائل سوریه ازجمله مساله بازگشت مهاجران سوری به کشور خود به علاقه مندی امان برای همکاری با مسکو در برچیدن اردوگان آوارگان سوری در رقبان در مرز سوریه با اردن اشاره کرد.
دو طرف همچنین به تفصیل درباره سایر مسائل خاورمیانه ازجمله مناقشه فلسطین و اسراییل گفت وگو کرده و بر حل و فصل سیاسی این مساله بر اساس اصول بین المللی و ابتکارات صلح عربی تاکید کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در چارچوب رایزنی ها برای حل مساله سوریه با جبران باسیل کفیل مقام وزیر خارجه و امور مهاجران لبنان نیز تلفنی گفت وگو کرد.
لاوروف در این گفت وگو که در آن مسائل لبنان نیز مطرح شد بر پایبندی کشورش به تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت لبنان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: روسیه حل مسائل مربوط به دستور کار امنیتی لبنان در چارچوب قانون اساسی این کشور و گفت وگوهای سازنده بین نیروهای سیاسی پیشروی این کشور و جلوگیری از مداخله خارجی در امور داخلی لبنان را ضروری می داند.
وزیر خارجه روسیه به خطر تاثیر خطرناک مناقشه های منطقه ای در وهله اول بحران لیبی بر ثبات و امنیت لبنان نیز اشاره کرد.
وزیران خارجه روسیه و لبنان در ادامه گفت وگوی تلفنی، امکان افزایش تلاش ها برای کمک به روند بازگشت مهاجرات سوری به کشور خود را بررسی کردند.
دو طرف همچنین برخی مسائل مهم مرتبط با توسعه روابط دوستانه میان روسیه و لبنان را بررسی و بر عزم متقابل برای تعمیق و گسترش همکاریهای دوجانبه را مورد تاکید قرار دادند.
روسیه عضو گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه است که آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل اعضای دیگر این گروه بین المللی را تشکیل می دهند.
در چارچوب تلاش های برای حل مساله سوریه، روسیه به همراه ایران و ترکیه با مشارکت های طرف های سوری چندین دور مذاکرات سوری آستانه برگزار و تصمیمات مهمی در این نشست ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه گرفته شده است.

پربیننده ترین خبرها