خروج آمریکا از افغانستان برای هند پر هزینه خواهد بود

خروج آمریکا از افغانستان برای هند پر هزینه خواهد بود
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 12:14

تارنمای دینفس نیوز درگزارشی اعلام کرد هر گونه تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای خود از افغانستان می تواند کشورهای منطقه از جمله هند را وارد جنگ 17 ساله افغانستان کند و به پاکستان برای حمایت از طالبان اراده بیشتری دهد.

العالم - آسیا

این تارنما درادامه اضافه کرد ماه گذشته 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا در دستوری خواهان کاهش نیمی از نیروهای نظامی این کشور در افغانستان شد.

بر اساس گزارش سازمان آمریکایی 'راند' این دستور ترامپ همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور سوریه است. ترامپ پیش از این به طور مکرر اعلام کرده بود که به دنبال پایان حضور آمریکا در افغانستان است.

در این گزارش آمده است که روابط آمریکا با کشورهای همسایه افغانستان مانند پاکستان، به پایین ترین حد خود از سال 2001 تاکنون رسیده است.

به نوشته این تارنما،کشور های مهم منطقه که پیش از این از جنگجویان تاجیک، ازبک و هزاره در افغانستان حمایت می کردند، در صورت خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی، به شکل گسترده تری جذب جنگ داخلی افغانستان خواهند شد. با سقوط احتمالی منابع مالی و قدرت دولت مرکزی افغانستان، این روابط احتمالا مستحکم تر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است روسیه و ایران از سال 2001 تاکنون به صورت عمومی از دولت مرکزی افغانستان حمایت کرده اند.

نویسنده معتقد است در صورت خروج گسترده نیروهای آمریکایی از افغانستان، پاکستان آزادانه تر به حمایت های خود از طالبان ادامه خواهد داد.

به نوشته این نشریه خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان باعث کاهش نیروهای ناتو و تضعیف کمک های اقتصادی و امنیتی و افزایش گروههای ترویستی مانند القاعده و داعش در افغانستان می شود.

این تارنما پیش ببینی می کند با خروج آمریکا از افغانستان ،طالبان علاقه خود به مذاکره برای صلح را از دست می دهد و به تلاش های خود برای کنترل بخش های دیگری از افغانستان ادامه می دهد.

نویسنده این مطلب می نویسد خروج سریع آمریکا از افغانستان با استناد به هر منطقی به معنای پذیرش شکست است.

هند تاکنون سه میلیارد دلار در بخش های زیرساختی ،انسان دوستانه به این کشور جنگ زده کمک های زیرساختی و انسان دوستانه و آموزشی هزینه کرده است .

آمریکا در سیاست های خود هند را به عنوان یک کشور کلیدی برای تحقق صلح و رشد اقتصادی افغانستان معرفی کرده است.

پربیننده ترین خبرها