یک خبر چند خط تحلیل؛

پرتاب ماهواره به فضا، ایران شرور و 'مجلس ختم ورشو'

پرتاب ماهواره به فضا، ایران شرور و 'مجلس ختم ورشو'
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 20:37

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • در حالی که مکرر مقامات آمریکایی ایران را به خاطر تست موشکی و پرتاب ماهواره به فضا قانون شکن معرفی کرده اند امروز پامپئو ایران را "بازیگری شرور" در منطقه خاورمیانه خواند.


تحلیل:

  • در شرایطی که ترامپ اطمینان داشت ایران در سایه تحمیل تحریم ها به زانو در خواهد آمد و پیشگام مذاکره با آمریکا خواهد شد اما ایران با تلاش جهت تقویت توان موشکی خود، افزایش تست موشک هایش و بلاخره پرتاب ماهواره به فضا در عمل ثابت کرد نه تنها تحریم های آمریکا را جدی تلقی نمی کند بلکه برخلاف خواست ترامپ حاضر به مذاکره و معامله در خصوص توان موشکی و اقتدار نظامی و علمی اش نیست.
  • هم ترامپ هم وزیر خارجه اش و هم دیگر مسئولان تند روی کاخ سفید در واکنش به فعالیت های اقتدارآمیز تهران کوشیدند تا این فعالیت ها را مغایر با قوانین و قطعنامه های بین المللی معرفی کنند و با این اقدام برای اعمال تحریم های غیر قانونی خود علیه ایران بهانه ای محکمه پسند دست و پا کنند. ترجیع بند تبلیغاتی این سیاست، معطوف به معرفی ایران به عنوان "عامل بی ثباتی منطقه" در نظر گرفته شد و به شکل مداوم محل تبلیغ چهره ها و رسانه های آمریکایی و البته دیگر چهره ها و رسانه های وابسته به آنان قرار گرفت، امری که تاکنون نتایج مورد نظر دستگاه سیاست خارجی آمریکا را تامین نکرده است.
  • در آخرین اقدام و همزمان با نهایی شدن پرتاب ماهواره ایرانی به فضا طی روزهای گذشته برحجم تبلیغات آمریکایی افزوده شد و از برگزاری نشستی در "ورشو لهستان" با حضور وزرای خارجه بیش از 50 کشور سخن به میان آمد که البته با اعلام انصراف بسیاری از کشورها و مقامات جهانی از حضور در این نشست دورنمایی از شکست برای این حرکت رقم خورد. اینک و در حالی که پروژه موسوم به "ناتوی عربی" کاملا شکست خورده به نظر می رسد و در شرایطی که دورنمایی "نشست ورشو" آن چنان که مقامات امریکایی می اندیشیدند و محاسبه می کردند مورد رضایت آنان نیست پامپئو می کوشد تا با تمرکز بر آنچه به عنوان "شرارت ایران" در منطقه از آن یاد می کند ضمانت اجرایی هر چند کم رنگی برای برگزاری به اصطلاح آبرومندانه این نشست حاصل کند. طبق محاسبات تندروهای امریکایی بنا بود ایران 40 سالگی انقلابش را نبیند اما حالا تنها یک روز پس از برگزاری جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران، مقامات آمریکایی خود را مجبور دیده اند تا در "ورشو مجلس ختمی" برای ایده ها و آرزوهای از دست رفته شان برگزار کنند.

پربیننده ترین خبرها