اشاره به 'تهدیدهای' کره‌شمالی، روسیه، چین و ایران در گزارش 'راهبرد امنیت ملی' آمریکا

اشاره به 'تهدیدهای' کره‌شمالی، روسیه، چین و ایران در گزارش 'راهبرد امنیت ملی' آمریکا
چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 12:31

در گزارش «راهبرد امنیت ملی» آمریکا که برای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور یک تحلیل و ارزیابی مهم به‌شمار می‌رود به آنچه «تهدیدهای» ناشی از اقدامات روسیه، چین، کره شمالی و ایران نامیده شده اشاره شده‌است.

العالم - آسیا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از وبسایت ای بی سی نیوز در این گزارش که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود، به تلاش‌های روسیه برای تقویت و گسترش نفوذ خود و نوسازی ارتش چین، به عنوان تهدیدهایی اساسی و «متنوع» علیه آمریکا اشاره شده‌است.

در این گزارش همچنین درباره تهدیدهای بالقوه از جمله جنگ‌افزارها و ظرفیت‌های اتمی کره شمالی هشدار داده شده‌است.

در «راهبرد امنیت ملی» آمریکا ادعا شده است «با وجود این‌که ایران در سال ۲۰۱۵ (سال شکل‌گیری توافق هسته‌ای میان تهران، دولت باراک اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر) به داشتن یک برنامه اتمی صلح‌آمیز متعهد شد، دستیابی به موشک‌های پیشرفته‌تر و افزایش ظرفیت‌های نظامی، حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی و دیگر دشمنان آمریکا، همچنان تهدیدی علیه منافع آمریکا به شمار می‌روند.»

بر اساس این گزارش، بی‌ثباتی در عرصه جهانی و افزایش ظرفیت‌های سایبری دشمنان و رقبای آمریکا از دیگر تهدیدهای بالقوه علیه منافع این کشور است.

این گزارش می‌افزاید آمریکا «با مجموعه‌ای پیچیده و نامشخص از تهدیدها روبرو است که بیش از هر زمان دیگری گوناگونی پیدا کرده و در هم تنیده شده‌اند.»

'دن کوتس' اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا در نامه‌ای در آغاز این گزارش از نهادهای امنیتی کشورش خواسته‌است برای واکنش نشان دادن به «مجموعه پیچیده و آشفته» خود را به‌روز و آماده کنند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا شامل ۱۷ نهاد و اداره است و گزارش «راهبرد امنیت ملی» یک سند راهنما برای آن‌ها به شمار می‌رود.

گزارش «راهبرد امنیت ملی» درباره تهدیدهایی که آمریکا با آن‌ها روبه‌رو است، رتبه‌بندی خاصی انجام نداده‌است. بخش نخست آن «معارضان سنتی» نام دارد که در آن به مواردی مانند روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران اشاره شده‌است. بخش‌های دیگر «تهدیدهای در حال رشد»، «تهدیدهای سایبری» و موارد دیگر نام دارند.

پربیننده ترین خبرها