افشای سفر محرمانه گوایدو به واشنگتن در خبرگزاری آمریکایی

افشای سفر محرمانه گوایدو به واشنگتن در خبرگزاری آمریکایی
شنبه 6 بهمن 1397 - 13:29

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" از سفر سری رئیس پارلمان ونزوئلا به واشنگتن و کشورهای وابسته به آن اندکی قبل از آنکه با یک کودتا خود را رئیس جمهور معرفی کند، پرده برداشت.

العالم - آمریکا

خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" امروز به نقل از هواداران گوایدو و دولت های آمریکای لاتین و آمریکا نوشت خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در دسامبر گذشته به منظور هماهنگی استراتژی خود در مخالفت با دولت ونزوئلا، اقدام به سفر محرمانه به آمریکا و کشورهای اصلی همسایه کرده است.

این خبرگزاری همزمان به نقل از همین منابع گفت هواداران گوایدو تا آخرین لحظه، برنامه ها و خبر این سفر محرمانه را از مخالفان میانه رو پنهان کرده بودند.

یکی از معاونان گوایدو و شهردار سابق کاراکاس گفته است در اواسط دسامبر گذشته گوایدو به طور محرمانه به واشنگتن، کلمبیا و برزیل سفر کرده و برنامه مخالفان را برای آغاز اعتراض ها همزمان با مراسم ادای سوگند مادورو در 10 ژانویه به اطلاع مقامات آن کشورها رسانده است.

همچنین یک دیپلمات از یکی از کشورهای آمریکای لاتین در گروه لیما که نخواست خود را معرفی کند نیز به این خبرگزاری گفت که وی شخصا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا اعلام کرد که در 23 ژانویه خود را رئیس جمهور معرفی خواهد کرد. این در حالی است که هیچ یک از مخالفان میانه رو در جریان برنامه ها قرار نگرفته اند چرا که برخی سران مخالف میانه رو قائل به اقدامات ملایم تری هستند. آنها از این می ترسند که هر گونه حرکت افراطی از جانب گوایدو به شکست دیگری برای مخالفان تبدیل شود.

سخنگوی مخالفان که نخوانسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته است گوایدو از بخشی از مرزهای کلمبیا که تحت کنترل نبوده است وارد این کشور شده است؛ نیروهای امنیتی ونزوئلا در مواردی اجازه نمی دهند برخی از مخالفان کشور را ترک کنند.

نماینده مخالفان شخصا به این خبرگزاری گفته است مخالفان برای حفظ اسرار نقشه های خود از پیام های رمزی استفاده می کنند.

گوایدو روز چهارشنبه گذشته خود را به عنوان رئیس حکومت انتقالی معرفی کرد. چند دقیقه بعد آمریکا وی را به رسمیت شناخت. اما مادورو رئیس جمهور قانونی کشور وی را عامل اصلی کودتا و "عروسک دست آمریکا" معرفی کرد.

ناظران معتقدند تحولات جاری در ونزوئلا نشان داد که مخالفن قدرت چندانی برای براندازی رئیس جمهور قانونی این کشور ندارند و حمایت قدرتمندانه ارتش از وی در کنار حمایت قاطعانه روسیه از دولت قانونی ونزوئلا و جلوگیری از هر گونه مداخله نظامی در این کشور، مانع به ثمر رسیدن کودتای آمریکایی شد.​​

پربیننده ترین خبرها