تحلیل روز/

کودتای آمریکایی در ونزوئلا؛ آیا واشنگتن این بار موفق می شود؟ (بخش اول)

کودتای آمریکایی در ونزوئلا؛ آیا واشنگتن این بار موفق می شود؟ (بخش اول)
شنبه 6 بهمن 1397 - 11:10

ماجرای کودتا و تلاش برای براندازی نظام در ونزوئلا به خصوص پس از به قدرت رسیدن هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق این کشور در سال 1999، چیز تازه ای نیست و اولین کودتا، سه سال پس از به قدرت رسیدن وی، توسط آمریکایی ها طراحی شد، هر چند که دولت وقت آمریکا به ریاست جورج بوش پسر هرگز مسئولیت آن را نپذیرفت.

العالم - آمریکا

15 سال بعد کودتای دیگری در ونزوئلا علیه هوگو چاوز به وقوع پیوست؛ در آن زمان نیز، "کاندولیزا رایس" مشاور وقت امنیت ملی آمریکا، ضمن تحریک به کودتا، خود از ناظران روند کودتا بود. همین داستان، در کودتای 2019 تکرار شد و این بار جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، ناظر روند کودتا در این کشور شد. طراحی این کودتا از دو ماه قبل آغاز شد و هدف آن ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه بود. چرا که تنها این سه کشور هستند که رو در روی سیاست های واشنگتن در آمریکای لاتین ایستاده اند.

قبل از ورود به جزئیات کودتای اخیر، باید بدانیم که چرا آمریکا سیاست براندازی نظام در ونزوئلا را دنبال می کند.

1. ونزوئلا بزرگترین ذخیره نفت در جهان را در اختیار دارد.

2. این کشور پس از کلمبیا و برزیل، سومین کشور تولید کننده زغال سنگ در آمریکای جنوبی است.

3. ونزوئلا بیش از 4 میلیارد تن سنگ آهن تولید می کند که حدود 2 میلیارد تن آن، کیفیت عالی دارد.

(چین برای حفاری طلا در این کشور بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. )

(ونزوئلا در سال 2017 اعلام کرد که در مبادلات نفتی خود دیگر از دلار آمریکا استفاده نمی کند و پول چین را جایگزین آن خواهد کرد.)

همه این آمار و ارقام ونزوئلا را تبدیل به هدفی برای سیاست های مداخله جویانه آمریکا و طراحی کودتا طی سال های گذشته کرده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در 11 ژانویه 2019 یعنی 12 روز قبل از اعلام کودتا در کاراکاس، بیانیه ای صادر و اعلام کرد که دولت ترامپ از پارلمان ونزوئلا حمایت می کند. (رئیس این پارلمان، خوان گوایدو، شخصیت اصلی کودتای اخیر است). بولتون در این بیانیه اعلام کرد که واشنگتن از اقدام گوایدو مبنی بر غیر قانونی اعلام کردن ریاست جمهوری نیکولاس مادورو حمایت می کند.

بولتون از این هم فراتر رفته و کدهای بیشتری از طرح کودتای آمریکایی در کاراکاس را افشا کرد؛ وی گفت واشنگتن مادورو را مسئول زندگی مردمی که برای انتخاب رهبر خود به خیابان ها آمده اند، می داند.

دو هفته بعد از صدور این بیانیه، گوایدو به طور علنی و رسمی خود را رئیس جمهور دوره انتقالی معرفی کرد. ارتش ونزوئلا این اقدام را کودتا علیه دولت و حکومت قانونی این کشور به ریاست مادورو دانست.

آمریکا این کودتا را مقدمه چینی و با تمام جزئیات طراحی کرده و خود، ناظر اجرای آن شد.

منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کردند یک ماه قبل از وقوع کودتا، مخالفان دولت ونزوئلا به سفارت آمریکا در کاراکاس رفت و آمد کرده و با مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در واشنگتن از جمله جان بولتون دیدار کردند. طرح اولیه کودتا مشتمل بود بر استفاده از برخی بندهای خاص از قانون اساسی ونزوئلا که امکان براندازی مادورو را برای گوایدو و مخالفان فراهم می کرد. اینجا بود واشنگتن به گوایدو و اطرافیانش اعلام کرده که به محض اجرایی کردن بندهای مورد نظر از قانون اساسی، آنها را به رسمیت خواهد شناخت.

مخالفان از واشنگتن خواستند حمایت بین المللی برای اجرای این طرح را برایشان فراهم کند، در پاسخ، واشنگتن پس از برگزاری نشستی با حضور مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون و ویلبر راس، وزیر بازرگانی و استیو منوشن، وزیر خزانه داری و لری کودلو، رئیس شورای اقتصادی ملی آمریکا، شروع به جلب حمایت از این کودتا کردند.

گوایدو یک یا دو روز قبل از این که خود را رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کند، پیامی را از مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا با مضمون حمایت ترامپ از وی دریافت کرد.

حمایت آمریکا از این طرح شامل اعمال فشار بر مادورو برای کناره گیری از قدرت بود. وزارت خارجه آمریکا نیز به بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که گوایدو تنها کسی است که می تواند دارایی های ونزوئلا در بانک های آمریکایی را دریافت کند.

تمام این داده ها حکایت از آن دارد که آمریکا، گزینه کودتا و براندازی نظام را روی میز گذاشته است. این اتفاقات با توجه به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی چندان دور از انتظارات نبود چرا که آمریکایی ها به طور علنی فاش کرده اند که سیاست واشنگتن، براندازی نظام های حکومتی به خصوص در کوبا، نیکاراگوئه و ایران و تمام کشورهایی است که تسلیم قدرت طلبی و شرط و شروط آمریکا نشده و با سیاست های نابودگرانه آنها در منطقه و جهان همراه نشده اند.

ادامه دارد...

  • حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها