اردوغان:

ترکیه مخالف کودتا در هر نقطه ای از جهان است

ترکیه مخالف کودتا در هر نقطه ای از جهان است
شنبه 6 بهمن 1397 - 15:24

رئیس جمهوری ترکیه گفت که کشورش مخالف کودتاه در هر نقطه ای از جهان است.

العالم - ترکیه

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان طی سخنانی به تحولات اخیر ونزوئلا اشاره کرد و افزود: مخالف کودتا در هر نقطه ای از جهان بوده و هستیم. ونزوئلا یا مصر، فرقی نمی کند، همیشه به صندوق های رای باور داشتیم و با کودتا مخالفت کردیم.

ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

واشنگتن که پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام کرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می شناسد.

تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می کند.

وی افزود: امیدواریم هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع تر حل و فصل شود.

اردوغان با اشاره به توافق نامه آدانا که میان آنکارا و دمشق در سال 1998 میلادی منعقد شده است، مدعی شد: این توافق در صورت بروز هرگونه تهدیدی به ما اجازه می دهد، وارد خاک سوریه شویم.

از مفاد توافقت نامه آدانا، همکاری کامل دمشق با آنکارا در مبارزه با آنچه ترکیه مبارزه با تروریسم می داند، تروریستی نامیده شدن حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دولت بشار اسد، اخراج «عبدالله اوجلان» رهبر این گروه از سوریه و جلوگیری مقام های سوری از ورود هرگونه اعضای این گروه به خاک ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به این که آنچه در سوریه روی می دهد مربوط به ما و نه دمشق است، افزود: برای ورود به سوریه نیاز به دعوت کسی نداریم، بلکه توافق آدانا برای مبارزه با تروریسم، حق ورود را به ما داده است.

اردوغان در مورد ایجاد منطقه امن در سوریه هم تصریح کرد: باید کنترل بالفعل این منطقه در دست ما باشد و پیشنهادی جز این را نخواهیم پذیرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها