مصاحبه 14 ساعته «بندر بن سلطان»؛

حمایت عربستان از صدام در جنگ علیه ایران اشتباه بود/ اوباما منطقه را 20 سال به عقب برد

حمایت عربستان از صدام در جنگ علیه ایران اشتباه بود/ اوباما منطقه را 20 سال به عقب برد
شنبه 6 بهمن 1397 - 16:40

رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان اذعان کرد که حمایت کشورش از رژیم صدام اشتباه بوده است.

العالم - عربستان سعودی

نسخه عربی روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» از روز پنجشنبه چهارم بهمن‌ماه با سرمایه‌گذاری عربستان سعودی شروع به انتشار کرد.

«گروه تحقیقات و بازاریابی سعودی» اعلام کرد که در راستای تحقق طرح خود در راه‌اندازی‌ سایت‌های این روزنامه به زبان‌های غیر انگلیسی، بخش عربی را نیز به آن اضافه کرد. پیشتر نیز نسخه فارسی آن راه‌اندازی شده بود.

«عضوان الاحمری» روزنامه‌نگار معروف سعودی سردبیر ایندیپندنت عربی در اولین شماره از مصاحبه تفصیلی با «بندر بن سلطان» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی (استخبارات) و سفیر پیشین ریاض در واشنگتن خبر داد و گفت که تفصیل آن بزودی در چند قسمت منتشر می‌شود.

ایندیپندنت عربی روز پنجشنبه نوشت «در گفت‌وگویی طولانی که بیش از 14 ساعت طول کشید، شاهزاده بندر بن سلطان رئیس پیشین استخبارات و دبیر پیشین شورای امنیت ملی و سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا آنچه در مخزن اسرارش داشت به ما گفت».

به گفته این روزنامه، در این مصاحبه که اجمال آن در ادامه می‌آید، در خصوص منطقه عربی، کارش به عنوان سفیر نزدیک به ربع قرن در واشنگتن و همچنین ایران صحبت شده است.

این مصاحبه چند هفته پیش در کاخ بندر در «ابحر» در استان ساحلی جده در غرب عربستان سعودی انجام شده است.

اوباما و سوریه

بندر بن سلطان می‌گوید، باراک اوباما بود که با «سیاست‌های سُست» خود، پای روسیه و ایران را به دخالت در سوریه باز کرد. به گفته او ملک عبدالله شاه سابق سعودی، در آخرین تماس تلفنی که با اوباما داشت، به او گفته «انتظار نداشتم که در این سن رئیس‌جمهور آمریکا را ببینم که به من دروغ می‌گوید». مقصود عبدالله، عملی نشدن وعده دولت آمریکا برای حمله به سوریه بود.

بندر فاش کرد که در اواخر دوران ریاست باراک اوباما، روابط ریاض و واشنگتن دچار تنش شده بود و توضیح داد، اوباما هر بار «وعده می‌کرد اما به قولش عمل نمی‌کرد»؛ او از مهار نقش ایران در منطقه سخن می‌گفت اما در عین حال پنهانی با آن مذاکره می‌کرد تا جایی که سعودی‌ها اعتمادشان را به دولت اوباما از دست دادند.

قطر

بعد از آنکه در ژوئن 2017 عربستان (به همراه امارات، بحرین و مصر) روابط خود با قطر را قطع کرد و مناسبات این دو کشور بحرانی شد، اکنون مقامات سعودی بشدت علیه مقامات قطر موضع می‌گیرند. بندر بن سلطان در این مصاحبه هم علیه قطر سخن گفت.

بندر، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر را «کارشناس نصف حقیقت» نامید و گفت، او در بیان نصف حقیقت، استاد است و برای نمونه به گفت‌وگوی ضبط‌شده درز کرده میان حمد به خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر با معر القذافی رهبر سابق لیبی اشاره کرد و در ادامه، سیاست‌های قطر را دارای «شکاف» توصیف و تلویحا تهدید کرد که وجود پایگاه آمریکا در قطر به معنای حمایت از حکومت در دوحه نیست.

بشار اسد

بندر بن سلطان درباره بشار اسد و روابط متشنج عربستان با دمشق نیز صحبت و درباره رئیس جمهور سوریه بدگویی کرده است. بندر گفته که «من بشار را قبلا از آنکه، چیزی [و برای خودش کسی] شود، می‌شناسم تا بعد از زمانیکه خودش گمان می‌کند، چیزی شده. او نظر برخی را که می‌گویند او در شکل‌گیری داعش نقش داشته رد کرد و به تفصیل در این خصوص توضیح داد.

بندر، اسد را «پسر بچه» توصیف کرد و گفت، پدرش در حلقه‌ای از مردان بود و بر خلاف خودش قدرت تصمیم‌گیری داشت. او گِرهی دارد به نام «باسل حافظ الاسد» که هنوز از آن خلاص نشده است. بندر مدعی شد که او واسطه جور شدن دوره تخصص چشم‌پزشکی بشار اسد نزد لندن بوده است.

ایران

بندر در خصوص ایران که سخن می‌گوید، دچار تناقض است. از یک سو جمهوری اسلامی ایران را دوست خوانده اما از سویی دیگر گفته هیچ دوستی بین ایران و عربستان سعودی نیست. او گفته شاه سابق ایران «دشمن عاقل» بوده که «بهتر از دوست جاهل است هر چند که هیچ دوستی بین ما نیست». او از تلاش ملک فیصل شاه وقت سعودی نیز به تفصیل سخن گفته که چطور شاه را راضی کرده تا از بحرین چشم‌پوشی کند.

او با اشاره به تأسیس جمهوری اسلامی، ادعا کرد که عربستان منتظر شد تا امام خمینی به حکومت رسید و موضعی نگرفت تا اینکه «یکی از گزینه‌های بد یعنی حمایت از صدام در جنگ با ایران» را انتخاب کرد و مذاکرات محرمانه میان تهران و بغداد را در ژنو و همچنین در کاخ ولی‌عهد و وزیر دفاع [وقت] سلطان بن عبدالعزیز حمایت می‌کرد.

بندر در ادامه از سفر [چند سال گذشته خود] به تهران خبر داد. او در ادامه از روابط خود با رؤسای جمهوری آمریکا و مسئله فلسطین و طرح صلح منطقه سخن گفت و معتقد است که باراک اوباما با سیاست‌هایش منطقه را بیست سال به عقب بازگرداند و پشیمان نیست که با او دیدار نکرده است.

قرار است مصاحبه کامل بندر بن سلطان با نسخه عربی ایندیپندنت که چهارده ساعت طول کشیده، در هفته جاری در چند قسمت منتشر شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها