کنگره آمریکا آموزش نظامی به سعودی‌ها را بازنگری می‌کند

کنگره آمریکا آموزش نظامی به سعودی‌ها را بازنگری می‌کند
يکشنبه 7 بهمن 1397 - 17:27

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، به دنبال تشدید مخالفت‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با مواضع ریاض در قبال پرونده قتل «جمال خاشقچی»، کنگره این کشور درصدد توقف برنامه‌های آموزش نظامی ریاض توسط واشنگتن است.

العالم - آمریکا

بنا بر گزارش یک رسانه آمریکایی، احتمالا به زودی به دلیل خشم احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات از عربستان سعودی بابت قتل «جمال خاشقچی»، آموزش رایگان نظامیان سعودی توسط ارتش آمریکا متوقف می‌شود.

طبق گزارش پایگاه «المانیتور»، مجالس سنا و نمایندگان آمریکا که به ترتیب تحت کنترل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها قرار دارد، طی هفته اخیر دو لایحه مربوط به هزینه‌های امنیت مرزی و سیاست گذاری مهاجرتی را ارائه کردند که در آنها اجازه توقف یک برنامه مهم آموزش نظامی واشنگتن به عربستان داده شده است. این برنامه برای ریاض سالیانه صرفه ۳۰ میلیون دلاری داشته است.

لایحه پیشنهادی در سنای آمریکا با ۵۰ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف تصویب شد و نتوانست به حد نصاب ۶۰ رای موافق برای تصویب برسد، اما در مجلس نمایندگان، طرح پیشنهادی دموکرات‌ها با ۲۳۴ رای موافق در برابر ۱۸۰ رای مخالف به حد نصاب رسید.

از نظر «المانیتور»، موافقت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای توافق درباره شروط مدنظر جهت ارائه کمک‌های خارجی، «یک نشانه قوی مبنی بر این است که ادبیات ضد سعودی حاضر در این دو طرح پیشنهادی در نهایت به قانون تبدیل خواهد شد».

«پاتریک لیهی» سناتور ارشد دموکرات ایالت «ورمونت» طی چند سال اخیر بارها خواستار پایان دادن به تخفیف‌های مالی به عربستان سعودی در زمینه آموزش‌های نظامی شده بود، اما موفق به جلب موافقت همکاران خود در کنگره آمریکا نبوده است.

«تیم رایسر» دستیار این سناتور ۷۸ ساله آمریکایی به «المانیتور» گفته است: «او مخالف این موضوع است که مالیات‌دهندگان آمریکایی به یک کشور غنی نفتی یارانه بدهند. او معتقد است که آنها باید هزینه کامل تمام آموزش‌های نظامی که دریافت می‌کنند را بدهند. او همچنین با این موضوع مخالف است که با کشوری که حکومتش به صورت مداوم در نقض فاحش حقوق بشر دست دارد، چنین رفتار مطلوبی صورت گیرد».

بنا بر گزارش المانیتور، «بعد از آنکه سعودی‌ها سال گذشته جمال خاشقچیِ روزنامه‌نگار را کشتند، مقاومت‌ها در برابر طرح پیشنهادی سناتور لیهی ناپدید شدند».

طرح جدید پیشنهادی به کنگره آمریکا، مشارکت عربستان سعودی در «برنامه آموزشی و تربیتی نظامی بین‌المللی» (IMET) آمریکا را منع می‌کند؛ برنامه‌ای که به صورت سالیانه و تحت نظر وزارت خارجه آمریکا برگزار می‌شود.

عربستان سعودی در حال حاضر تحت این برنامه حمایتی سالانه فقط حدود ۱۰ هزار دلار از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند، اما همین حضور در این برنامه کمک نظامی موجب می‌شود تا سعودی‌ها در فهرست کشورهایی قرار گیرند که واجد شرایط تخفیف در زمینه آموزش‌های نظامی مرتبط با جنگ‌افزارهای خریداری‌شده از آمریکا قرار گیرند.

به گفته رایسر، مشاور سناتور لیهی، «اگر سعودی‌ها خواهان (آموزش نظامی) هستند، می‌توانند پولش را بدهند. سعودی‌ها امکان خریدن (تسلیحات و امکانات) نظامی از هرکسی که خواهان فروش به آنها است را دارند اما آنها از تجهیزات آمریکا استفاده می‌کنند و به مخاطره افتادن مشارکت طولانی مدت آنها با آمریکا، به نفعشان نیست».

در پایان گزارش المانیتور هم آمده است: «برخی قانونگذاران (کنگره) خواهان آن هستند که تا زمانی که قاتلان خاشقچی مجازات نشدند، عربستان سعودی از همه برنامه‌های آموزش نظامی آمریکا بیرون رانده شود. همین حالا هم "جیمز مک گاورن" عضو دموکرات مجلس نماینده از ایالت ماساچوست و رئیس کمیته قوانین در این مجلس طرحی برای ممنوعیت فروش سلاح، همکاری دفاعی و آموزشی با عربستان سعودی را به کنگره ارائه کرده است».

پربیننده ترین خبرها