واکنش وزیر دفاع ترکیه به حمله به نظامیان این کشور در شمال عراق

واکنش وزیر دفاع ترکیه به حمله به نظامیان این کشور در شمال عراق
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 12:51

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در پی حمله به نظامیان ترک در شمال عراق، گفت: تروریست ها به دلیل ناتوانی در رویارویی با نظامیان ترک، قصد دارند با تحریک غیرنظامیان به اهداف خود برسند.

العالم ـ ترکیه

به گزارش روز دوشنبه سایت حابرلر، خلوصی آکار بعد از حمله به مقر نظامیان ترک در دهوک واقع در اقلیم کردستان عراق، به همراه یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش و امید دوندار فرمانده نیروهای زمینی ارتش ترکیه از واحدهای نظامی مستقر در مرز ترکیه با عراق بازدید کرد.
وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه "مهمت چیک" (لقب نظامیان ترکیه) از بروز فتنه بزرگ جلوگیری کرد، افزود: آن عده که درصدد تفرقه انداختن بین نظامیان ما با مردم عادی هستند، یک بار دیگر در اهداف خود ناکام ماندند. عملیات مؤثرمان برای مبارزه با ترور و تروریسم بی‌وقفه تداوم خواهد یافت.
وی تصریح کرد: تمام فتنه‌ها را از سر گذرانده و منطقه را از وجود تروریست ها پاکسازی خواهیم کرد.
دهها شهروند عراقی معترض، عصر شنبه با حمله به یک مقر نظامی ترکیه در منطقه شیلادزی در شرق دهوک، وارد آن شده و دست کم دو دستگاه تانک و چهارنفربر و وسایل و تجهیزات موجود در این مرکز نظامی را به آتش کشیدند.
معترضان خشمگین خواستار خروج نظامی ترکیه از خاک کشورشان و نیز پایان حملات هوایی به مناطق کردستان عراق شدند که هر از گاه به بهانه حمله به نیروهای پ.ک.ک به نقاطی در شمال عراق صورت می گیرد و تلفاتی به جا می گذارد.
در آخرین حمله از این دست، روز جمعه، شش تن از جمله چهار غیرنظامی کُرد عراقی و دو نیروی پیشمرگه کشته شدند.
وزارت امور خارجه عراق در بیانیه خود با ابراز تاسف از آسیب دیدن شهروندان عراقی، اعلام کرد که بزودی سفیر ترکیه به این وزارتخانه فراخوانده خواهد شد و یادداشت اعتراضی در خصوص این حادثه و تاکید بر عدم تکرار آن به وی تسلیم می شود.
در بیانیه تاکید شده است که حاکمیت ملی عراق و امنیت شهروندان این کشور از مهمترین اولویت های دولت است و محکومیت هر گونه تعدی به امنیت عراق و حاکمیت آن و همچنین بکارگیری خاکش علیه امنیت هر کدام از کشورهای همسایه موضع ثابت آن می باشد.
هنوز از میزان تلفات و مجروحان درگیری دهوک گزارش رسمی منتشر نشده است اما برخی رسانه ها به نقل از منابع بیمارستانی از کشته شدن یک تن و زخمی شدن 15 نفر دیگر در جریان حمله به مقر نظامی ترکیه در دهوک و آتش گشودن سربازان ترکیه به سوی معترضان خبر می دهند.
در موضعی متفاوت با بغداد، دولت اقلیم کردستان عراق پیشتر با ابراز نگرانی نسبت به این رخداد و آسیب دیدن شهروندان، اعلام کرد افراد آشوبگر در این درگیریها دست دارند و به این منظور ارگان های مرتبط در حال تحقیق بر روی آن هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش های پیشین دولت اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیە در چهار سال گذشته 425 بار مناطق مرزی عراق دراقلیم را بمباران کرده و آسیب های جدی به این مناطق وارد کرده است به نحوی که باعث تخلیه بسیاری از روستاهای مرزی شده است.
در پی این حوادث دیروز، نیروهای وزارت پیشمرگه شهروندان ناراضی را از پایگاه نظامی ارتش ترکیه بیرون کرده و کنترل آن را در دست گرفتند.
مقامات ترکیه در ماه های اخیر و برغم اعتراض رسمی بغداد به این گونه بمباران ها در داخل خاک کشورشان، بارها به ادامه حضور نظامی و آنچه مبارزه با اعضای پ.ک.ک و حمله به مواضع آنان می خوانند، تاکید کرده اند.
این چندمین بار است که در حملات ترکیه به شمال عراق، شهروندان غیرنظامی کشته می شوند.

پربیننده ترین خبرها