نامزدهای نخست وزیری کابینه جدید فلسطین

نامزدهای نخست وزیری کابینه جدید فلسطین
سه شنبه 9 بهمن 1397 - 13:59

پس از تصمیم فتح برای تشکیل کابینه جدید و در حالی که الحمدالله، دولت خود را در اختیار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان قرار داده است که سه اسم برای نخست وزیری تشکیلات خودگردان در دستور کار قرار گرفته اند.

العالم - فلسطین اشغالی

یوسف المحمود، سخنگوی دولت فلسطین گفت: رامی الحمدالله، نخست وزیر فلسطین، کابینه خود را در اختیار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان قرار داده است.

یوسف محمود، مراتب استقبال نخست وزیر و اعضای هیئت دولت از توصیه های کمیته مرکزی جنبش فتح مبنی بر تشکیل کابینه جدید را اعلام کرد.

وی افزود نخست وزیر و اعضای کابینه وفاق ملی اعلام کرده اند که اطمینان دارند تشکیل کابینه جدید با موفقیت همراه بوده و می تواند به اختلاف و چنددستگی پایان داده و در راه رسیدن به آزادی و استقلال قدم بردارد.

گفتنی است کمیته مرکزی جنبش فتح در نشست خود به ریاست محمود عباس در مقر ریاست تشکیلات خودگردان در رام الله خواستار تشکیل کابینه با حضور همه گروه های سیاسی شامل گروه هایی از سازمان آزادیبخش فلسطین و شخصیت های مستقل شد.

کمیته مرکزی جنبش فتح در نشست مذکور خواستار تشکیل کمیته ای از کمیته مرکزی برای شروع مذاکرات و رایزنی با گروه های سازمان آزادیبخش فلسطین شد.

این کمیته همچنین خواستار توقف اجرای قانون تأمین اجتماعی برای مدت زمان محدود و ادامه گفتگو درباره آن با تمام طرف های ذیربط شد.

درهمین راستا منابعی از این کمیته به "الحیاه" گفتند کمیته ای متشکل از 4 عضو از اعضای کمیته مرکزی دیروز دوشنبه با برخی گروه های سازمان آزادیبخش فلسطین برای تشکیل کابینه جدید رایزنی کردند.

اعضای کمیته مرکزی از عباس خواستند که خود، نخست وزیری را برعهده گرفته و وزارت خانه های حاکمیتی شامل دارایی، کشور و وزارت خارجه را از جنبش فتح انتخاب کند.

این کمیته تصمیم گرفته است با همه نیروهای سازمان آزادیبخش فلسطین ارتباط برقرار کرده و به خواسته ها و شروط آنها برای مشارکت در کابینه جدید گوش کند.

یک عضو کمیته مرکزی جنبش فتح به "الحیاه" گفت این کمیته تلاش می کند نمایندگانی از گروه های مختلف سازمان آزادیبخش در کابینه حضور داشته باشند.

وی افزود: مرحله آینده بسیار مهم است و با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود لذا ما می خواهیم دولت قدرتمندی داشته باشیم که بتواند در مقابل همه چالش ها بایستد و مشکلات سیاسی و اقتصادی را تحمل کند.

جنبش حماس در این رایزنی ها مشارکت داده نخواهد شد؛ کما اینکه جنبش فتح، حماس را مسئول شکست دولت وفاق ملی می داند. این دولت در سال 2013 به دنبال توافق بین دو جنبش تشکیل شد.

به گفته منابع فلسطینی، محمد آشتیه، محمد مصطفی و حسین الشیخ سه نامزدی هستند که برای پست نخست وزیری در نظر گرفته شده اند.

محمد اشتیه

محمد اشتیه، سیاستمدار و اقتصاددان فلسطینی در سال 1958 در تل / نابلس به دنیا آمد. وی در سال 2009 به عنوان عضو کمیته مرکزی جنبش فتح انتخاب شد. وی در کنگره هفتم در سال 2016 دوباره انتخاب شد. وی همچنین وزیر اشتغال عمومی و مسکن و وزیر توسعه و عمران از شورای اقتصادی فلسطینی بود. او دکترای توسعه اقتصادی از دانشگاه ساسکس انگلیس دارد. وی همچنین استاد دانشگاه بیرزیت است و تألیفات متعددی در زمینه اقتصاد و سیاست دارد.

وی عضو مؤسسان صندوق توسعه فلسطین و شورای اسکان و عضو هیئت سازمان ازادیبخش در مذاکرات مادرید و واشنگتن و مذاکرات اقتصادی با رژیم اشغالگر و عضو دائم کمیته موقت هماهنگی کمک به ملت فلسطین و شورای مشورتی کشورهای کمک کننده بود.

از جمله فعالیت های سیاسی وی ریاست هیئت فتح در مذاکرات چند جانبه مربوط به همکاری اقتصادی و منطقه ای REDWG است.

وی درباره گزارش هایی که صحبت از کاندیداتوری وی برای سمت نخست وزیری فلسطین می کند گفته است هنوز تصمیم قطعی درباره انتخاب وی گرفته نشده است.

اشتیه گفت تا این لحظه تصمیم رسمی گرفته نشده است و تصمیم آخر با محمود عباس است.

محمد مصطفی

محمد مصطفی، اقتصاددان فلسطینی و وزیر اقتصاد فلسطین از تاریخ 2 ژانویه 2014 است. او از سال 2005 رئیس صندوق سرمایه گذار فلسطین است. او لیسانس مهندسی از دانشگاه بغداد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته مدیریت و اقتصاد از دانشگاه جورج تاون واشنگتن گرفت. همچنین به مدت 15 سال در بانک بین المللی واشنگتن کار کرد و مدیر اجرای شرکت ارتباطات فلسطین بود.

حسین الشیخ

حسین الشیخ سیاستمدار فلسطینی در سال 1978 در سن 17 سالگی بازداشت شد و پس از 11 سال در سال 1989 یعنی اوایل انتفاضه اول آزاد شد. او در آن زمان 28 ساله بود. ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. او وزیر امور مدنی در دولت فلسطین در رام الله بود. او در حال حاضر عضو کمیته مرکزی جنبش فتح است.

پربیننده ترین خبرها