ترامپ: توافق بدون توجه به دیوار، اتلاف وقت است

ترامپ: توافق بدون توجه به دیوار، اتلاف وقت است
چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 20:28

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه و در آستانه نشست اعضای دمکرات و جمهوریخواه کنگره برای بررسی مساله امنیت مرزی، هشدار داد که هرگونه توافقی در این زمینه مستلزم توجه به مساله احداث دیوار مرزی است.

العالم - آمریکا

وی در صفحه توییتر خود نوشت: اگر کمیته جمهوریخواهان و دمکرات ها در جلسه خود در مورد امنیت مرزی، درخصوص دیوار یا مانع فیزیکی بحث نکنند یا این مساله را درنظر نگیرند، وقت شان را تلف می کنند.

اعضای جمهوریخواه و دمکرات کنگره روز چهارشنبه به وقت آمریکا، مذاکراتی را در جهت دستیابی به توافق در زمینه تامین مالی دولت و مساله امنیت مرزی از جمله احداث دیوار مورد تقاضای ترامپ، آغاز می کنند.

تیمی از مذاکره کنندگان از مجلس نمایندگان و سنا از کمتر از سه هفته پیش طرحی را برای تخصیص وجوهات مالی موردنیاز دولت ارائه داده اند.

این طرح باید تا قبل از 15 فوریه (26 بهمن) مورد تائید رئیس جمهوری آمریکا قرار گیرد، در غیر این صورت دولت با تعطیلی دیگری رو به رو می شود.

ترامپ اوایل هفته جاری با بازگشایی دولت پس از 35 روز تعطیلی موافقت کرد، اگرچه درخواست وی برای اختصاص پنج میلیارد و 700 میلیون دلار بودجه لازم برای احداث دیوار مرزی، محقق نشد.

احداث دیوار مرزی، از جمله وعده های انتخاباتی ترامپ بود و وی قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری قول داد پول لازم برای این دیوار را از مکزیک بگیرد.

ترامپ پیش تر در ماه جاری بار دیگر تهدید کرد درصورت دست نیافتن کنگره به توافقی رضایت بخش، بار دیگر دولت را تعطیل می کند.

وی همچنین هشدار داد که در کشور وضعیت اضطراری ملی اعلام می کند؛ حرکتی بالقوه که هر دو جناح جمهوریخواه و دمکرات وعده مقابله با آن را داده اند.

نمایندگان جمهوریخواه که کنترل سنا را در اختیار دارند، در کنار ترامپ ایستاده اند، اما درعین حال با افزایش فشار به دلیل تاثیر تعطیلی دولت مواجه هستند.

در این میان، دمکرات ها که بر مجلس نمایندگان تسلط دارند، همچنان بر موضع خود در مخالفت با تامین هزینه مالی احداث دیوار پافشاری می کنند.

برخی دمکرات های ارشد آمریکایی برای اختصاص پول لازم جهت احداث حصار یا موانع فیزیکی در بخش هایی از مرز جنوبی آمریکا به جای دیوار، اعلام آمادگی کرده اند.

حتی اگر مذاکره کنندگان کنگره به توافقی دست یابند، معلوم نیست که ترامپ آن را بپذیرد.

مذاکره کنندگان کنگره باید طوری به کارشان تا 10 فوریه (21 بهمن) پایان دهند تا این طرح تا قبل از مهلت 15 فوریه (26 بهمن) برای جلوگیری از تعطیلی دوباره دولت، تصویت شود.

دولت آمریکا روز دوشنبه هفته جاری بازگشایی شد و حدود 800 هزار کارمند فدرال به کار بازگشتند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که اکثر مردم آمریکا، ترامپ و حزب وی را مسئول تعطیلی دولت می دانند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها