تعطیلی دولت آمریکا و داستان کودک لجباز

تعطیلی دولت آمریکا و داستان کودک لجباز
شنبه 6 بهمن 1397 - 17:44

می گویند یک بار شخصی داشت درباره حکم نماز خواندن بر روی حصیر حرف می زد و می گفت که نماز خواندن بر روی حصیر حرام است. وقتی که از او دلیل این حکم را پرسیدند گفت: نشنیده اید که خداوند در قران فرموده است: "وجعلنا جهنم للكافرين حصيرا" جهنم را فقط برای کافران خلق کرده ام (کلمه حصیرا در این آیه ذکر شده است.)

العالم - آمریکا

این مثال برای کسی گفته می شود که دم از علم و دانشی می زند که هیچ وقت بویی از آن نبرده است. اما برخی هم هستند که نمی توان آنها را احمق دانست بلکه در برخی زمینه ها، اندک دانشی دارند اما لج باز هستند. برخی این مشکل را مشکل تربیتی می دانند و آن را این گونه تعریف می کنند: سرسختی و لجاجت در مقابل هر گونه دانش و آموزشی و اصرار بر مخالفت با آن بدون هیچ گونه توجیه منطقی و قانع کننده.

و اما تکبر و دروغ و دیگر صفات منفی همانطور که همگان می دانند، از آفت های خطرناکی هستند که اغلب دامنگیر بسیاری از مردم می شوند و علت آن خودبزرگ بینی و اعتماد به نفس بیش از حد است. این مقدمه می تواند توصیف دقیقی از رفتار رئیس جمهوری باشد که امروز خود را رهبر ابرقدرت جهان می داند. فردی که به تنهایی کوهی از لجاجت و استبداد و تکبر و دروغ است.

ممکن است برخی ما را متهم به پرحرفی کنند. در پاسخ می گوییم ما بر اساس دو اصل حرفمان را ثابت می کنیم: "تو را با حرف خودت محکوم می کنم" و "گواه از عملکرد خودت می آورم". حال بیایید نگاهی گذرا به مصادیق اتهامات خود به دلال کاخ سفید در روزهای اخیر بندازیم.

ترامپ گفته بود تا زمانی که بودجه لازم برای ساخت دیوار و حصار مرزی در طول مرزهای ایالات متحده و آمریکا تصویب نشود، نهادهای دولت فدرال همچنان تعطیل خواهند ماند.هزینه ساخت این دیوار، 5.7 میلیارد دلار برآورد شده اند. وی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود متعهد شده بود که این دیوار را خواهد ساخت. و اکنون شاهد طولانی ترین مدت تعطیلی دولت فدرال در تاریخ آمریکا به مدت 35 روز هستیم. او در نهایت تحت فشار شدید مجبور به عقب نشینی شد و به ناچار قبل از از سرگیری هر گونه مذاکره بر سر دیوار مد نظر، مجبور به خروج از بن بست بودجه شد.

این توافق نتیجه افزایش آثار و تبعات منفی ادامه تعطیلی دولت فدرال است که بر زندگی 800 هزار کارمند دولت تأثیر گذاشته است که مدتها حقوق نگرفته اند کما اینکه ادامه این تعطیلی، برخی از مهمترین بخش های خدماتی کشور مثل امنیت فرودگاه ها و مراقبت پرواز و کنترل هوایی را مختل کرده است. کما اینکه نظرسنجی های صورت گرفته نیز نشان داده اند که اغلب امریکایی ها ترامپ و جمهوری خواهان را مسئول پیامدهای تعطیلی دولت و تشدید ابهام و نابسامانی در اوضاع اقتصادی کشور می دانند. علاوه بر این تعدادی از دستگاه های دولتی نیز به دلیل تعطیلی و توقف کار، قادر به ارائه آمار و داده های اقتصادی نیستند و همین امر باعث تشدید نگرانی بابت کندی رشد اقتصادی آمریکا شد. همه این دردسرها به خاطر لجاجت بچه لجبازی است که سعی می کند خواسته خود را به هر ترتیبی که شده به پدر و مادر تحمیل کند. اما وقتی که سرسختی پدر و مادر را می بیند به ناچار رام می شود و دست از لجبازی بر می دارد.

در مورد ویژگی دروغ گویی این رئیس جمهور، هیچ بحث و تردیدی وجود ندارد. یکی از روزنامه های آمریکایی در تحلیلی فاش کرده است که ترامپ فقط در سال 2018 هزاران دروغ گفته است یعنی روزی 15 دروغ. بر اساس این تحلیل که در ستون "فکت چکر" روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، ترامپ در اوایل سال جاری، 1989 دروغ گرفته است. در اواخر سال آمارهای دروغ های ترامپ به بیش از 7 هزار و 600 دروغ رسید. یعنی به طور میانگین وی روزی بیش از 15 دروغ یعنی حدود سه برابر میانگین مدت مشابه در سال گذشته گفته است.

درباره تکبر و خودپسندی وی، آمارها نشان می دهند که او چگونه در برآورد و سنجش دستاوردهای خود اغراق می کند مثلا او مدعی است که بهترین اوضاع اقتصادی را در طول تاریخ برای آمریکا ساخته است. همچنین مدعی است به خاطر قراردادهای خارجی، میزان اشتغال زایی در آمریکا را به حداکثر رسانده است. او مدعی است که بحران کره شمالی را هم حل کرده است. در حالی که هیچ یک از این ادعاها را در عمل نمی توان اثبات کرد.

در پایان یک مقایسه ساده انجام می دهیم؛ ترامپ تحت فشارهای داخلی، در کمتر از 35 روز به زانو درآمد اگر چه به طور موقت مجبور به عقب نشینی شد. اما ایران به رغم تمام فشارها و توطئه هایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با آن دست به گریبان بوده است اعم از جنگ تحمیلی و تحریم و نقشه های براندازی و غیره همچنان به اصول و ارزش های خود پایبند مانده است و ذره ای عقب نشینی نکرده است. آن شکست و عقب نشینی و این پایداری و استقامت از کجا نشأت می گیرند. پاسخ روشن است: پایگاه مردمی حکومت اسلامی ایران.

والسلام.

  • احمد سعید

پربیننده ترین خبرها