تلاش‌ پارلمان عراق برای پایان حضور نظامیان آمریکایی

تلاش‌ پارلمان عراق برای پایان حضور نظامیان آمریکایی
شنبه 13 بهمن 1397 - 20:39

نمایندگان پارلمان عراق تلاش دارند همزمان با داغ شدن بحث حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، قانون ممنوعیت بقای این نظامیان را در پارلمان به تصویب برسانند.

العالم - عراق

درخواست‌ها برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق روز به روز بیشتر می‌شود و این مسئله «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق را در تنگنا قرار خواهد داد.

روزنامه «العربی الجدید» امروز شنبه (۱۳ بهمن) به نقل از یک عضو کمیسیون امنیتی پارلمان عراق نوشت: «عبدالمهدی به سؤال‌های این کمیسیون جهت ارائه توضیح در مورد حضور نیروهای آمریکایی و تعداد و سرنوشت آن‌ها در عراق پاسخی نداده است و تلاش می‌کند از پاسخ دادن به این گونه سؤالات طفره برود و خود را از این موضوع کنار بکشد».

این نماینده پارلمان عراق گفت در صورت تداوم این روند کمیسیون مذکور را بر آن خواهد داشت که در این زمینه از وی سؤال کند.

وی گفت که بیشتر اعضای کمیسیون امنیتی پارلمان عراق با این مسئله و طرح این سؤال که آیا نخست وزیر این کشور با حضور نظامیان آمریکایی در عراق موافق یا مخالف است، موافق هستند.

عضو کمیسیون مذکور افزود: «عبدالمهدی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، اولین فرد مسئول در ارتباط با این موضوع است حتی اگر این موضوع، قبل از انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیری عراق وجود داشته باشد. او امروز باید موضع و تصمیم واضحی در رابطه با حضور نظامیان آمریکایی اتخاذ کند».

این نماینده عراقی گفت که به زودی عادل عبدالمهدی میزبان کمیسیون امنیتی پارلمان عراق خواهد بود و باید موضعی رسمی در قبال حضور آمریکایی‌ها اتخاذ کند تا حاکمیت عراق را حفظ کند.

در مقابل این دیدگاه، برخی از نمایندگان عراقی نیز «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولة القانون را مسئول این پرونده می‌دانند.

«علی الخزاعی»، نماینده ائتلاف «الاصلاح» به العربی الجدید گفت که «باید مالکی در این مورد مورد سؤال قرار گیرد نه عبدالمهدی».

او گفت: «حامیان مالکی از ائتلاف "البناء" در پارلمان، از اکثریت تعداد خود برای جلب آرا نمایندگان جهت استیضاح عبدالمهدی در خصوص نظامیان آمریکایی سوء استفاده می‌کنند در حالی که وی در پارلمان فاقد هرگونه فراکسیونی است».

این نماینده عراقی با بیان اینکه «تصمیم‌گیری در مورد حضور آمریکایی‌ها، باید از سوی پارلمان اتخاذ شود نه دولت»، از تلاش ائتلاف البناء برای مطرح کردن قانون خروج نظامیان آمریکایی در صحن پارلمان به رغم وجود فشارهایی برای لغو آن خبر داد و گفت که پارلمان باید در این مسئله نقش اصلی را ایفا کند.

حضور نظامیان آمریکایی در عراق که به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش وارد این کشور شدند، اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی عراق شده و برخی از نمایندگان خواهان تصویب قانونی برای خارج کردن این نظامیان از عراق هستند.

«حسن سالم»، نماینده «عصائب اهل الحق» عراق اخیرا گفته که این قانون باید به خاطر حفظ حاکمیت عراق تصویب شود. او دخالت کشورهای خارجی در این مسئله را رد کرده و گفته است: «این قانون، مربوط به عراق است و ارتباطی به ایران یا هر کشور دیگری ندارد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها