کاخ سفید: روسیه را از شرایط بازگشت به پیمان موشکی مطلع کردیم

کاخ سفید: روسیه را از شرایط بازگشت به پیمان موشکی مطلع کردیم
يکشنبه 14 بهمن 1397 - 06:20

یک مقام کاخ سفید مدعی شد دولت آمریکا شرایط بازگشت این کشور به پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را به طرف روس اطلاع داده است.

العالم-آمریکا

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید به ایتارتاس گفته واشنگتن شرایط آغاز مجدد گفت‌وگوها بر سر پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (INF) را به روسیه اطلاع داده است.

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفته مسکو آماده گفت‌‌وگو بر سر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است، گفت: «ما به صورت مکتوب روسیه را از گام‌هایی که باید برای تبعیت از پیمان INF و نجات آن بردارد مطلع کرده‌ایم.»

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «تنها نابودی کامل و قابل‌راستی‌آزمایی موشک‌های 9M729 همراه با پرتابگرها و تجهیزات مرتبط آنها می‌تواند تخلف روسیه را جبران کند.»

ساعاتی قبل‌تر پوتین در نشستی با حضور «سرگئی لاوروف» و «سرگئی شویگو»، وزرای خارجه و دفاع خود گفته بود که روسیه این پیمان را معلق می‌کند. او دستور داد تا زمانی که آمریکایی‌ها «به اندازه کافی عاقل نشوند» از هر گونه مذاکره بر سر این پیمان خودداری شود. پوتین همچنین گفت پیشنهادات روسیه در این حوزه همانند گذشته روی میز قرار دارد.

مقامات روسی پیش از این بارها آمادگی خود را برای مذاکره در خصوص حاضر ادعاهای آمریکا در زمینه نقض این پیمان از سوی مسکو اعلام کردند، اما دولت آمریکا به هیچ یک از این درخواستها پاسخی نداد.

رئیس جمهور روسیه در نشست روز شنبه تأکید کرد مسکو در هیچ نقطه‌ای موشکهای کوتاه برد خود را مستقر نخواهد کرد مگر اینکه آمریکا در مناطق مورد توافق این موشکها را مستقر کند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش از روز شنبه (۲ فوریه) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.

این پیمان در دهه ۱۹۸۰ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق میان دو کشور منعقد شد.

پربیننده ترین خبرها