دیده بان حقوق بشر: وضعیت زنان در عربستان نگران کننده است

دیده بان حقوق بشر: وضعیت زنان در عربستان نگران کننده است
يکشنبه 14 بهمن 1397 - 13:40

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به نقض حقوق اساسی و اولیه زنان در عربستان به ویژه زندانی شدن، شکنجه و در آستانه اعدام قرار گرفتن شمار زیادی از آنان ، وضعیت این قشر از جامعه سنتی سعودی را نگران کننده ارزیابی کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

سازمان دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود با اشاره به پناهنده شدن یکی از زنان سعودی به نام "رهف القنون" به کانادا ، نوشت: اقدام وی بخشی از حقیقت تلخ زندگی زنان در جامعه عربستان است که از حقوق اولیه خود محروم هستند و در معرض خشونت رفتاری قرار دارند.
مایکل پیج معاون مدیر اجرایی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر می گوید: بسیاری از سیاست ها و اقدامات رژیم سعودی تبعیض آمیز بوده و زنان را در جامعه تضعیف می کند.
وی افزود: محروم کردن زنان از حقوق اولیه خود پشت پرده ادعاهای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ، در ارتباط با اصلاحات فرهنگی را برملا ساخته و ثابت می کند که این ادعاها مضحک و غیرحقیقی است.
دیده بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود با بیان اینکه زنان در عربستان برای خرید هم نمی توانند بدون اجازه ازمنزل خارج شوند و حتی در انتخاب همسر اینده هم نقشی ندارند ، افزود : بر اساس گزارش وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان در سال 2015 بیش از هشت هزار و 16 مورد آزار و اذیت جسمی و روانی در خانواده های عربستانی ثبت شده است.
به گزارش ایرنا بر اساس این گزارش، طبق قوانین مصوب پزشکی سال 2014 در عربستان، اگر زنی بخواهد برای معالجه خود به بیمارستان مراجعه یا نزد متخصص برود باید قیم خود را در جریان قرار دهد و موافقت وی را به بیمارستان اعلام کند.
نظام حقوقی و قانونی عربستان به مردان اجازه می دهد بدون اطلاع همسران خود، آنان را غیابی و بدون هیچ علت خاصی طلاق دهند و پس از طلاق نیز با وجود اینکه دادگاه فرزندان را به مادر می سپارد مادر هم چنان ولی قانونی فرزندان خود به شمار نمی رود.
این سازمان حقوق بشری می افزاید: پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، مقامات این کشور بسیاری از مخالفان رژیم سعودی، فعالان حقوق بشر و روحانیون و مبلغان سرشناس را بازداشت کرده و فعالان حقوقی زن معترض را به شدت سرکوب کرده اند.
چند هفته پیش از رفع ممنوعیت رانندگی زنان نیز بسیاری از فعالان حقوقی زن در این کشور به اتهام خیانت به کشور و جاسوسی دستگیر شدند.
دیده بان حقوق بشر می گوید: این رفتار ها و خشونت های اجتماعی زن ستیزانه در عربستان از سوی جامعه زنان این کشور پذیرفتنی نیست.

پربیننده ترین خبرها