حمایت از زنان بازداشتی سعودی در کانادا

حمایت از زنان بازداشتی سعودی در کانادا
جمعه 12 بهمن 1397 - 15:47

اخیرا یک گروه به نام «دوستان لجین» در کانادا تشکیل شده که هدفش حمایت از این فعال و سایر فعالان زن سعودی است که در زندان‌های این کشور در بند هستند.

العالم- عربستان سعودی

«عروبه جمال» از نویسندگان جهان عرب از تشکیل یک گروه در کانادا در حمایت از زنان عربستان سعودی خبر داد.

جمال با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد که چند نفر از همکاران وی که در کانادا فعالیت دارند، گروهی به نام «دوستان لجین» تشکیل دادند.

در واقع هدف این گروه دفاع از خانم «لجین الهذلول» فعال سعودی است که در این کشور زندانی است.

جمال تأکید کرد که این گروه «خواستار آزادی فوری الهذلول و سایر زنان فعال سعودی بازداشت شده است».

وی با بیان اینکه باقی نگه داشتن الهذلول در زندان -آن هم در شرایط بسیار دشوار- یک اقدام نامفهوم است، تأکید کرد که الهذلول مستحق جایزه نوبل صلح است.

این نویسنده با بیان اینکه دامنه تبلیغات رسانه‌ای نامزدی الهذلول برای اخذ این جایزه اخیرا افزایش یافته است، اعلام کرد که «نیکولاس کریستوف» نویسنده روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص سفارشاتی کرده است.

جمال با اشاره به تلاش «بمسه المومنی» استاد دانشگاه واترلو کانادا برای نامزدی الهذول به منظور اخذ جایزه نوبل، تصریح کرد: «با وجود برگزاری چند راهپیمایی برای کمک به مسئله الهذلول، ولی وضعیت رو به وخامت است».

وی با تأکید بر اینکه کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا بر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی سایه افکنده است، خاطر نشان کرد که «جنگی که ریاض و همپیمانان آمریکایی و انگلیس آن علیه یمن به راه انداخته‌اند همچنان ادامه دارد، ولی الهذلول و سایر زنان بازداشتی در زندانهای سعودی حضور دارند».

این نویسنده با بیان اینکه روابط دیپلماتیک کانادا با ریاض اخیرا متشنج شده است، در عین حال اعلام کرد که این مسئله بر «معامله تسلیحاتی به ارزش 15 میلیارد دلار بین طرفین تأثیر نگذاشته است و این سلاح همچنان [بر سر] یمن ریخته می‌شود».

وی همچنین اعلام کرد که با وجود «جنگ، جنایت، بازداشتهای اجباری و داستانهای شکنجه، ولی ائتلافهای امپریالیسم با سعودی همچنان ادامه دارد».

جمال در پایان از کمیته جایزه صلح نوبل خواست که امسال این جایزه را به الهذلول بدهند؛ زیرا شاید «آزادی الهذلول و همه زنان سعودی بازداشت شده در دست این کمیته باشد».

عربستان سعودی اواسط سال 2017 الهذلول را که ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور را نقض کرده بود، دستگیر کرد.

پربیننده ترین خبرها