عمار الحکیم: عراق مبدأ تعرض به همسایگانش نخواهد شد

عمار الحکیم: عراق مبدأ تعرض به همسایگانش نخواهد شد
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 15:34

رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به ادعاهای رئیس جمهور آمریکا گفت که مخالف آن است که عراق به عرصه‌ای برای تحت نظر گرفتن کشورهای همسایه باشد.

العالم - عراق

سید «عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق نیز به صحبت‌های روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق برای زیر نظر داشتن ایران واکنش نشان داد.

به گزارش دفتر رسانه‌ای حزب «جریان ملی حکمت» در تهران، عمار الحکیم در توییترش نوشت: «مخالفت شدید خود را با تبدیل عراق به میدان تسویه‌حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یا مبدئی برای زیر نظر گرفتن دیگر کشورها یا هرگونه حمله به آنها اعلام می‌کنیم».

وی تاکید کرد: «با توجه به قانون اساسی عراق که در آن تصریح شده که عراق نباید مایه تهدید امنیت و ثبات منطقه و جهان باشد، این رویکرد که خاک عراق را مبدئی برای تعرض به کشورهای همسایه قرار دهند، از نظر ما خلاف منافع ملی و امنیت عراق است و عراق اجازه چنین کاری را نخواهد داد».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یکشنبه (روز گذشته) با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت که واشنگتن برای ساخت پایگاه نظامی خود در عراق هزینه هنگفتی پرداخت کرده‌ و خواستار حفظ این پایگاه‌هاست.

وی ادعا کرد که هدف آمریکا از حفظ پایگاه نظامی خود در عراق «این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا برای اینکه بخش‌های مختلف آن خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است. این چیزی است که خیلی‌ها درک نمی‌کنند. می‌خواهیم تحت نظر داشته باشیم و کاملا رصد کنیم که اگر دردسری درست شد، اگر کسی خواست سلاح اتمی یا چیزهای دیگر تولید کند، ما قبل از اینکه این کار را کنند، متوجه شویم».

در همین ارتباط، «جعفر الحسینی» سخنگوی گردانهای «حزب الله» عراق در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که گروه‌های مقاومت، مدت زمان زیادی منتظر نخواهند ماند که پارلمان تکلیف مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مشخص کند».

الحسینی هشدار داد که اگر واشنگتن قصد داشته باشد از خاک عراق، به سوریه و ایران حمله کند، «دستش را قطع خواهیم کرد».

«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق هم تأکید کرد که اظهارات ترامپ، نقض آشکار حاکمیت و قانون اساسی عراق است.

الکعبی با بیان اینکه عراق محلی برای حمله یا تحت نظر قرار دادن هیچ کشوری نیست، تصریح کرد که مسئولان عراقی باید فورا دست به تحرک بزنند و به حضور آمریکا در عراق پایان دهند.

در همین راستا، «ثامر ذیبان» عضو ائتلاف «الفتح» عراق، استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همسایه را رد کرد.

ذیبان گفت که «پارلمان طی روزهای آتی، جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی حضور نظامی آمریکا در کشور برگزار خواهد کرد و درباره پیش‌نویس [طرح] بیرون راندن این نیروها رأی‌گیری خواهد کرد».

پربیننده ترین خبرها