طرح استقرار 10 هزار نیروی کرد و عرب در شرق سوریه

طرح استقرار 10 هزار نیروی کرد و عرب در شرق سوریه
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 22:00

برخی کشورهای بین المللی و منطقه ای درباره سرنوشت "منطقه امن" که ترکیه در صدد ایجاد آن به بهانه مقابله با نفوذ کردها، پس از تصمیم غیرمنتظره آمریکا برای خروج نظامیانش از سوریه است، دست به رایزنی های گسترده ای می زنند.

العالم . سوریه

احمد جربا رییس جریان مخالف "الغد" به منظور کاهش تنش میان نیروهای کرد و ارتش ترکیه، دست به تماسهای متعدد و انجام سفرهای مختلف به چندین کشور همسایه سوریه زد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن از اقدامات و تماسهای احمد جربا با واشنگتن و آنکارا و اربیل به منظور اجرای طرحی مشتمل بر استقرار حدود 10 هزار نیروی عرب و کرد در "منطقه امنیتی" خبر داد؛ امریکا وترکیه در تلاشند تا این منطقه را پس از عقب نشینی امریکاییها، در میان دو رودخانه دجله وفرات در شمال شرق سوریه ایجاد کنند.

این روزنامه تاکید کرد که پیشنهاد جربا برای پر کردن خلا از طریق گره زدن منافع گروه های داخلی و کشورهای عربی و جهان به همدیگر است, همچنین این طرح مشکلات زیادی فراروی طرح امریکایی ـ ترکیه ای برای ایجاد منطقه امنیتی را برطرف خواهد کرد.

این طرح شامل ایجاد منطقه امنیتی میان جرابلس در شمال حلب و مرزهای عراق در شرق به طول 500 کیلومتر و عمق 28 تا 32 کیلومتر است که مساحت آن بیش از مساحت لبنان خواهد بود. همچنین شامل خروج حدود 7 هزار نیرو از گروه های کرد و نیز اخراج تجهیزات نظامی امریکایی و برچیدن پایگاه های نظامی است؛ این طرح بر پشتیبانی هوایی امریکایی تاکید می کند و امکان دخالت فوری از دو پایگاه عین الاسد در غرب عراق و التنف در شرق سوریه را نیز پیشنهاد می دهد.

طبق طرح مزبور می بایست حدود 8 تا 12 هزار نیرو از نیروهای عرب و پیشمرگه که در کردستان عراق آموزش دیده اند، در میان دو رودخانه دجله و فرات مستقر شوند. این طرح حساسیت های قومی ـ نژادی را نیز مدنظر قرار داده است چنانکه عرب ها در تل ابیض در رقه و راس العین در حسکه مستقر شوند و نیروهای کرد میان فش خابور در ساحل دجله و شهر قامشلی مستقر گردند.

این طرح همچنین بر حمایت از شوراهای محلی در عین العرب و راس العین و تل ابیض و دیگر مناطق نیز تاکید می کند.

انتظار می رود که جربا دو روز دیگر این طرح خود را به اطلاع سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برساند.

احمد جربا رییس جریان الغد ماه اکتبر گذشته به منظور بررسی تحولات اوضاع در سوریه، با جویل ریبورن فرستاده ویژه امریکا به سوریه دیدار کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها