عربستان مانند شوروی با خطر فروپاشی مواجه است

عربستان مانند شوروی با خطر فروپاشی مواجه است
پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 - 13:50

'عیسی بلومی ' یکی از پژوهشگران دانشگاه استکهلم سوئد در تازه ترین کتاب خود با عنوان ' ویرانی یمن' نوشت : ناکامی عربستان در جنگ ناتمام یمن می تواند این کشور را همچون اتحاد جماهیر شوروی به مرز فروپاشی بکشاند.

العالم - عربستان سعودی

میدل ایست آی -- عیسی بلومی -- پژوهشگران دانشگاه استکهلم سوئد --در کتاب خود به خوبی نشان می دهد چگونه ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان نتوانسته است به هیچ کدام از اهداف خود در جنگ 4 ساله یمن دست پیدا کند.

بلومی در کتاب خود از فاجعه یمن با عنوان 'جنگ غارتگران نظام سرمایه داری' یاد کرده و این چنین نوشته است: شاید یمن ویران شده باشد و شاید مردمان این کشور از مریضی و قحطی جان خود را ازدست داده باشند ولی این عربستان است که همچون اتحاد جماهیر شوروی با خطر فروپاشی مواجه است.

نویسنده جنگ یمن را تلاشی برای نابودی مقاومت کشورهای عربی در برابر غرب می داند و با یادآوری شکست حضور نظامی مصر در جنگ داخلی یمن در دهه شصت میلادی می نویسد : «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هم با دستان خالی از یمن خارج خواهد شد.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگردانند.

این جنگ تاکنون بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی' نامید.

شمار زیادی از این کشته ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

پربیننده ترین خبرها