انتقاد دموکرات‌ها از درخواست مداخله نظامی در ونزوئلا

انتقاد دموکرات‌ها از درخواست مداخله نظامی در ونزوئلا
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 04:53

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از درخواست رهبر مخالفان ونزوئلا برای مداخله نظامی واشنگتن در این کشور انتقاد و با این اقدام مخالفت کردند.

العالم - آمریکا

اظهارات «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا درباره احتمال مداخله نظامی برای سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی این کشور، انتقاد دموکرات‌های کنگره آمریکا را درپی داشت.

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در واکنش به مصاحبه روز شنبه گوایدو با خبرگزاری فرانسه، تاکید کردند او نمی‌تواند برای تقویت خود، آمریکا را به مداخله نظامی دعوت کند زیرا واشنگتن نیز چنین کاری نخواهد کرد.

به نوشته وبگاه نشریه هیل، «رو کانا» نمایده ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا با هشدار به گوایدو در توئیتر خود نوشت: «آقای گوایدو، تو می‌توانی خودت را رهبر ونزوئلا بخوانی اما نمی‌توانی به آمریکا برای مداخله نظامی دستور بدهی. فقط کنگره آمریکا می‌تواند چنین کاری کند؛ که (ما نیز) چنین کاری نمی‌کنیم».

کانا پیشتر هم گفته بود که ایالات متحده نباید رهبر مخالفان ونزوئلا را در جریان یک تقابل داخلی و منشق‌شده، حمایت کند.

رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا روز گذشته ضمن رد نکردن مداخله نظامی آمریکا به این موضوع اذعان کرد که (مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا) موضوعی بسیار چالش برانگیز و حساس است.

گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان مادورو چندی پیش در اقدامی که از سوی دولت این کشور تلاش برای انجام کودتا خوانده شد، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد و سوگند یاد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوی آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهوری قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل «نیکلاس مادورو» را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.

همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌گیرد که مردم ونزوئلا چند ماه پیش با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کردند.

پربیننده ترین خبرها