تحلیل روز/

ثابت و متغیرها در کمیته قانون اساسی سوریه

ثابت و متغیرها در کمیته قانون اساسی سوریه
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 12:37

اطلاعاتی که درباره فهرست جامعه مدنی سوریه در کمیته قانون اساسی به بیرون درز کرده است و نحوه انتخاب اسامی، تبدیل به معضلی برای استفان دی میستورا، نماینده سابق سازمان ملل در سوریه شد؛ وی درباره ساختار این کمیته بر گزینه هایی اصرار داشت که دولت سوریه آنها را مناسب نمی دانست.

العالم - سوریه

حال با روی کار آمدن "گیر پدرسون"، نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه به نظر می رسد که حرکت به سمت تشکیل کمیته قانون اساسی آغاز شده است و بر اساس اطلاعاتی که به بیرون درز پیدا کرده است، اسامی که در این فهرست آمده است مورد توافق سازمان ملل، روسیه، ایران و ترکیه هستند. پیش از این نیز دولت سوریه و هیئت مخالفان در مذاکره هم اسامی نمایندگان خود را در این کمیته اعلام کرده بودند.

پیش بینی می شود تشکیل کمیته قانون اساسی، موضوع اصلی کنفرانس سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی در پنج شنبه باشد از طرفی فهرست هایی که از دفتر گیر پدرسون به بیرون درز کرده است، شامل 150 اسم است.

این اسامی در واقع اعضای کمیته قانون اساسی سوریه هستند که به نمایندگی از دولت، مخالفان و سازمان های جامعه مدنی – هر یک با 50 عضو - در این کمیته حضور می یابند.

حال با صرف نظر از میزان دقت و مصداقیت این اسامی، احتمال می رود که این فهرست ها توسط دفتر سازمان ملل لو رفته باشند؛ این افراد احتمالا از ماه ها قبل کار خود را شروع کرده بودند اما استفان دی میستورا با وارد کردن برخی اسامی در فهرست جامعه مدنی و حذف بقیه، مانع ادامه کار آنان شده و نوعی عدم توافق را در میان آنها ایجاد کرده است.

حتی دولت سوریه هم به این موضوع اعتراض و تأکید کرده است که حذف اسامی یا اضافه کردن آن در حیطه اختیارات دی میستورا نیست. سازمان ملل، روسیه، ایران و ترکیه در نیمه اول دسامبر گذشته اعلام کرده بودند که تلاش های خود را برای برگزاری اولین نشست کمیته قانون اساسی در اوایل سال جاری دو چندان خواهند کرد اما این وعده تاکنون عملی نشده و احتمالا کار، به کنفرانس سران آستانه موکول می شود.

طرح تشکیل این کمیته در ژانویه گذشته در کنفرانس سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در سوچی، واکنش های ضد و نقیضی را در میان مخالفان در پی داشت؛ برخی از این طرح استقبال کردند، آنها پس از آنکه همه چیز خود را در مقابل ارتش سوریه از دست داده بودند و دیگر فضایی برای ابراز وجود نداشتند، این طرح را تنها روزنه نجات خود می دانند و در مقابل به استثنای گروه های افراطی که جز به کشتن به چیز دیگری فکر نمی کنند، برخی گروه های مخالف هم هستند که حاضر به شرکت در کمیته قانون اساسی نیستند و بود و نبودشان چندان تأثیری در شرایط موجود ندارد آنها مخالفت با این طرح را تنها گزینه مطلوب خود می دانند.

اما کسانی که از این طرح استقبال می کنند، استقبال آنها در واقع از سر اعتقاد و باور نیست بلکه به شدت در تنگنا قرار گرفته اند؛ آنها از تمام توان و امکانات منطقه ای و بین المللی برای حمله به دولت قانونی سوریه استفاده کردند (و چون کاری از پیش نبردند) اکنون چاره ای جز پذیرش این طرح ندارند. یکی از این گروه ها، گروه موسوم به شورای مذاکره در مخالفان سوریه است؛ "نصر الحریری"، رئیس این شورا گفته است در شرایط فعلی فرصت خوبی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی است. وی که در ریاض به سر می برد گفته است: به اعتقاد من ما الان فرصت خوبی داریم. الان تقریبا در سراسر سوریه آتش بس برقرار است و مبارزه با تروریسم هم به نتایج مطلوبی رسیده است.

چنانچه این کمیته تشکیل شود، دمشق بهتر می تواند از آن به نفع کشور استفاده کند زیرا خیلی ها می دانند که قانون اساسی و اصلاحات در آن جزء اختیارات حکومت است و آغاز به کار این کمیته باید بر مبنای اصول منشور سازمان ملل و قانون بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت بین الملل درباره سوریه و بر اساس پایبندی و احترام به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی و وحدت کشور و ملت این کشور باشد. ملت سوریه حق دارد سرنوشت کشورش را خود تعیین کند.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها