جزئیات رای دادگاه لاهه/ شکست مجدد آمریکا در مقابل ایران

جزئیات رای دادگاه لاهه/ شکست مجدد آمریکا در مقابل ایران
چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 20:05

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه روز چهارشنبه برای اعلام‌نظر در پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران تشکیل جلسه داد.

العالم - ایران/سیاسی

دیوان بین المللی دادگستری اعتراض آمریکا به «صلاحیت» دیوان و «قابلیت استماع» پرونده مطروحه از سوی ایران را رد کرد.

ایران در اعتراض به توقیف حدود 2 میلیارد دلار از پول ایران توسط امریکا با ادعای حمایت ایران از تروریسم به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده بود.
جلسات مقدماتی این دادگاه برگزار شده بود اما به دلیل اعتراض امریکا به دیوان مبنی بر اینکه این دیوان صلاحیت بررسی این شکایت را ندارد؛ امروز دیوان رای خود را در مورد اینکه هم "صلاحیت بررسی" و هم "قابلیت استماع" این پرونده را دارد صادر کرد.
با این رای دیوان بین المللی دادگستری، بررسی شکایت ایران از آمریکا آغاز می شود که احتمال دارد حدود دو سال به طول بیانجامد.

دیوان عالی آمریکا سال 2016 حکم به مصادره حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران داد و قرار شد که این دارایی‌ها به خانواده‌های قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال 1983 میلادی پرداخت شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 دعوایی را علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل ضبط و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مودت مورخ 1955 میلادی (1334 شمسی) مطرح کرد.

شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان از این رو صورت گرفته است که در عهدنامه 1955 تصریح شده که هر یک از طرفین می توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند.

این رای دادگاه لاهه دقیقا همزمان با آغاز نشست ورشو با موضوعیت ایران صورت گرفت که به اعتقاد کارشناسان بین المللی این شکست بزرگی برای سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با ایران محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها