موفقیت های سوچی از نگاه رسانه های روسی

موفقیت های سوچی از نگاه رسانه های روسی
جمعه 26 بهمن 1397 - 13:52

نشست سوچی با شرکت روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در رسانه های روسی بازتاب گسترده داشت.

العالم ـ اروپا

رسانه های روسی در گزارش های خود به موضوعاتی که در نشست سوچی بین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه مورد بحث قرار گرفت، پرداختند.

تحرک برای صلح
روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه روز جمعه در مقاله ای با عنوان «تحرک برای صلح» نوشت: سران ایران، روسیه و ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت کردند.
در این مقاله با اشاره به بیانیه سران سه کشور گفته شد: هدف اصلی تامین تمامیت ارضی سوریه است و مردم این کشور باید سرنوشت خود را تعیین کنند.
روزنامه روسی خاطرنشان کرد: موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه از موضوعات مورد بحث سران سه کشور بود و پوتین گفت که بزودی فهرست نامزدها برای عضویت در این کمیته مورد موافقت قرار می گیرد.
در مقاله گفته شد که ایران، روسیه و ترکیه با هر گونه تلاش برای ایجاد وضعیت جدید درمیدان (عملیاتی) در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم مخالفت کردند.
حمایت تروییکای آستانه از تمامیت ارضی سوریه
روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو که دیدگاه های معتدل و کمرنگ در حمایت از دولت روسیه دارد در مقاله ای با عنوان «نقشه تروییکای آستانه: روسیه، ایران و ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت کردند» نوشت: تصمیمات گرفته شده در نشست سوچی روند حل و فصل سیاسی در سوریه و بهبودی اوضاع این کشور را سرعت می بخشد.
در مقاله آمده است: سران سه کشور حامی صلح آستانه در پایان مذاکرات بیانیه ای 17 ماده ای تایید کردند که در آن تهران، مسکو و آنکارا بار دیگر بر پایبندی خود به یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.
دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به ایزوستیا گفت که طرف روسی از طریق کانال کاری نتایج مذاکرات سوچی را به اطلاع مقام های سوریه خواهد رساند.
ایزوستیا خاطرنشان کرد: 11 نشست کارشناسی با شرکت هیات های ایران، روسیه و ترکیه که در سوچی و آستانه برگزار شد به دستیابی به پیشرفت ها در امر عادی سازی اوضاع سوریه کمک کرد.
در مقاله با اشاره به اینکه موضوع وضعیت ادلب در نشست سوچی بطور مفصل مورد بررسی قرار گرفت، گفته شد: در سوریه انتظار دارند در نتیجه مذاکرات تروییکای آستانه در سوچی، آخرین منطقه کاهش تنش (ادلب) تحت کنترل دولت سوریه در آید.
ایزوستیا نوشت: در زمان حاضر تقریبا در تمام نقاط سوریه نظام آتش بس رعایت می شود و سطح خشونت ها به شدت کاهش یافته و این نتیجه نشست های سوچی بوده است.
تعیین سرنوشت سوریه
شبکه تلویزیونی ت.و.سنتر روسیه در گزارشی گفت: گام های جدید برای حل و فصل بحران سوریه در نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی مورد بررسی قرار گرفت.
«در این نشست به ایجاد ساز و کار موثر برای مذاکرات میان دولت سوریه و معارضان سوری، توقف اقدامات جنگی در سوریه به عنوان دستاوردهای نشست های سه کشور حامی صلح آستانه اشاره و گفته شد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه هدف دیگری است که برای دستیابی به آن تلاش می شود.»
رسانه روسی گفت: نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در سوچی نشست چهارم آنها در این قالب بود و در واقع موثرترین چارچوب برای برقراری گفت وگوهای مستقیم بین دمشق و معارضان مسلح بود.
در گزارش ت.و.سنتر با اشاره به اینکه آتش بس تقریبا در تمام نقاط سوریه رعایت می شود،
شبکه روسی افزود: در زمان حاضر مهم ترین مساله اوضاع ادلب است و مسکو بارها اعلام کرده که این منطقه پناهگاه تروریست ها شده و در آنجا بیش از 80 هزار ستیزه جو قرار دارند.
در گزارش خاطرنشان شد: این افراد ادلب را تحت کنترل دارند و از هیچکس اطاعت نمی کنند و بدون نابودی تروریست ها، حکومت سوریه نمی تواند بر کل سوریه کنترل داشته باشد.
رسانه روسی افزود: مسائل انسانی نیز در مرکز توجه تروییکای آستانه قرار داشت و فقط در شش ماه اخیر بیش از 130 هزار سوری با موفقیت به خانه خود بازگشتند.
آغازی برای پایان جنگ در سوریه
تارنمای روسی «پولیت راسیا» که اخبار سیاسی روسیه را مورد نقد و بررسی قرار می دهد، در گزارشی با عنوان «آغاز برای پایان جنگ در سوریه» نوشت: مسکو، تهران و آنکارا آخرین خطوط را در حل و فصل بحران سوریه ترسیم کردند.
در گزارش با اشاره به اینکه نشت سوچی چهارمین اجلاس سران کشورهای حامی صلح آستانه بود، گفته شد: ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان موضوع اجرای کامل توافقات به دست آمده در سوچی و آزادسازی کامل سوریه از تروریست ها را بررسی کردند.
اوضاع ادلب و حضور تروریست ها
شبکه تلویزیونی سراسری وستی در گزارشی با عنوان «اراده برای پیروزی در سوریه» گفت: سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای حامی صلح آستانه در سوچی دیدار کردند.
رسانه روسی افزود: در این اجلاس گام های لازم برای بهبود کامل اوضاع سوریه مورد بررسی قرار گرفت. مسائل کلیدی نشست سوچی اوضاع ادلب و حضور تروریست ها در این منطقه، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و کمک های انسانی به مردم سوریه بود.
شبکه وستی بدون ذکر جزییات خاطرنشان کرد: در پایان نشست سوچی معلوم شد که برخی کشورها آماده اند به عنوان ناظر به مذاکرات گروه تروییکای آستانه بپیوندند.
ارمغان مذاکرات آستانه برای سوریه

شبکه اول تلویزیون روسیه در بخش های خبری خود گفت: روسای جمهور سه کشور حامی صلح آستانه در نشست سوچی درباره سرنوشت سوریه گفت وگو کردند.
رسانه روسی افزود: به عقیده روسای جمهوری سه کشور حامی صلح آستانه، مذاکرات در این چارچوب موثر بوده و صلح و کاهش شدید خشونت ها را برای سوریه به ارمغان آورده است.
در گزارش گفته شد: مذاکرات آستانه و تلاش های ایران، روسیه و ترکیه در این چارچوب، موجب خروج مساله سوریه از بن بست و آغاز روند حل و فصل سیاسی شده است که ملت سوریه از مدتها پیش در انتظار آن است.
خمیازه پوتین در نشست سوچی

شبکه تلویزیونی دوژد متعلق به مخالفان دولت روسیه در گزارشی با عنوان «پوتین چند بار خمیازه کشید» نوشت: مذاکرات پوتین با سران ایران و ترکیه برگزار شد.
رسانه روسی افزود: در حالی که ولادیمیر پوتین درباره سوریه با همتایان خود گفت وگو می کرد دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در همایش سرمایه گذاری در سوچی سخنرانی کرد.
رسانه روسی افزود: مدودف روز والنتاین را به حاضران در همایش تبریک گفت و اعلام کرد که اقتصاد روسیه رشد می کند اما این رشد را شهروندان روس احساس نمی کنند.
در این گزارش که در پایگاه اینترنتی دوژد منتشر شد خاطرنشان شد: ولادیمیر پوتین با روسای جمهوری ایران و ترکیه مذاکره کرد.
مابقی گزارش فقط در دسترس مشترکان این شبکه تلویزیونی قرار گرفته است.
توافق سران ایران، روسیه و ترکیه درباره ادلب
روزنامه اینترنتی گازتا رو که بیشتر مواضع مخالفان دولت روسیه را منتشر می کند، در گزارشی با عنوان «ادلب باید تصرف شود» نوشت: سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی درباره سرنوشت منطقه ادلب که هنوز در اختیار تروریست ها قرار دارد، گفت وگو کردند و به توافق رسیدند.
در این گزارش نیز گفته شد: رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که نباید با ادامه حضور تروریست ها در ادلب کنار آمد.
رسانه روسی افزود: پوتین مذاکرات سوچی را سازنده توصیف کرد هرچند که رئیس جمهوری ایران پیام داد که کشورش می خواهد حل و فصل اوضاع سوریه سرعت بیشتری بیابد.
گازتا رو نوشت: تحرکات جمهوری اسلامی ایران در سوریه باتوجه به تشدید مناقشه آن کشور با آمریکا و اسراییل افزایش می یابد از سوی دیگر تا زمانی که ادلب تحت کنترل تروریست ها قرار دارد صلح کامل در سوریه برقرار نخواهد شد.
در گزارش آمده است: حضور شمار زیادی از ساکنان محلی در منطقه ادلب اجرای عملیات نظامی در آن را ناممکن کرده است و سران سه کشور حامی صلح آستانه برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این منطقه تبادل نظر می کنند تا راهی برای آن پیدا کنند.
گازتا رو همچنین به توافق سران سه کشور حامی صلح آستانه برای افزایش همکاریها در مساله سوریه اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، سران ایران، روسیه و ترکیه دیروز در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه چهارمین دور مذاکرات کشورهای ضامن صلح آستانه را برگزار کردند.
مذاکراتی که در راستای حل وفصل بحران در سوریه برگزار شد و ثمرات زیادی در کاهش تنش در این کشور، از بین رفتن گروه های تروریستی از جمله داعش، بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان و آغاز روند بازسازی در این کشور داشته است.
سوریه پس از خروج آمریکا، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بررسی آخرین تحولات در شمال سوریه و نحوه چگونگی کمک های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله مهمترین موارد مورد مذاکره در نشست دیروز سران تروئیکای آستانه بود.
نخستین نشست سران آستانه آذرماه سال 96 در سوچی، دومین دور بهار در آنکارا و آخرین دور پاییز به میزبانی تهران برگزار شده بود.

پربیننده ترین خبرها